تحلیلی بر پیکره حاصل از داده های زبانی فارسی در فضای مجازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه وجود ابزارهای ارتباطی نوظهور سبب شده است که ارتباط میان گویشوران ازطریق نوشتن میسر شود. ماهیت الکترونیکی، جهانی و تعاملی این دسته از فناوری های نوظهور سبب تسهیل و افزایش سرعت در ارتباطات شده است. تعامل زبانی با به کارگیری این ابزارها و رابطه میان گفتار و نوشتار سبب می شود که گونه ای از نوشتار توسط کاربران یک زبان خلق شود، گونه ای که به نونویسی معروف است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های نونویسی در فارسی و طبقه بندی انواع آن براساس پیکره زبانی تهیه شده از داده های منتشرشده در شبکه های اجتماعی است. برای این هدف، داده های گردآوری شده در این پیکره براساس شیوه نگارش معیارشان، در سطوح آوایی، بن واژه ای و مقوله دستوری به صورت نیمه خودکار برچسب گذاری شده است. سپس واژه هایی که صورت نوشتاری شان متفاوت از صورت معیار است و دارای نوعی نونویسی است ازجنبه ویژگی های خط و همچنین ویژگی های زبانشناختی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل این داده ها و برچسب هایشان نشان می دهد که نونویسی در فارسی در فضای مجازی در دو سطح نگارشی و آوایی-ساخت واژی اتفاق می افتد و واژه های محتوایی بیشترین میزان نونویسی واژه ها را متحمل می شود.A Study on the Persian Corpus Developed from Cyberspace
Nowadays, the existence of emerging communication tools has made communication between speakers possible through writing. The electronic, global and interactive nature of such emerging technologies has facilitated and increased the speed of communication. The linguistic interaction by using these tools and the relationship between speech and writing have causes a type of writing to be created by the users of a language, a writing type known as “neography”. The main aim of this research is to investigate the properties of neography in Persian and classify them into the categories based on a linguistic corpus developed from the data published in social media. To this end, the corpus is semi-automatically annotated based on the standard writing style, and the linguistic properties at phonetic, morphological and syntax levels. Then, the words whose written forms are different from the standard form and have a type of neography are studied based on the orthography properties and also linguistic features. The results of the analyzing the data and the assigned labels show that neography in Persian in the virtual space occurs at two levels of oryhography and morpho-phonetic, and the content words bear the highest amount of neography in the words.