شناسایی مولفه های تربیتی دانش آموزان یتیم از منظر رهبران آموزشی: مطالعه پدیدارشناسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، دست یابی به مؤلفه های تربیتی دانش آموزان یتیم با بهره گیری از تجارب زیسته رهبران آموزشی در مدارس شاهد بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی تفسیری و به کارگیری ابزار مصاحبه انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 11 تن از رهبران آموزشی مدارس شاهد در مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 01-1400 بود که با استفاده از روش نمونه گیری ملاکی انتخاب شدند. به منظور تجزیه وتحلیل یافته ها از روش پدیدارشناسی تفسیری اسمیت استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با رهبران آموزشی در قالب (5 مضمون کلی، 19 مضمون جزیی و 57 مضمون پایه) شامل راهبردهای تربیتی (توجه به اصول تربیتی، تقویت مهارت های شناختی-اجتماعی، توجه به تفاوت های فردی، تربیت چندبُعدی، احسان به یتیم و اکرام یتیم)، سیستم حمایتی (حمایت همه جانبه از دانش آموزان و خانواده)، تقویت عملکرد پرورشی رهبران آموزشی (هم افزایی گروهی مربیان، حساسیت تربیتی رهبران آموزشی، آموزش مربیان و توجه به اهمیت گزینش مربیان و کادر آموزشی)، تقویت شبکه ارتباطی (تقویت احساس تعلق به مدرسه، انعطاف در روابط و استحکام در روابط) و تقویت شبکه حمایتی (ضعف برنامه ریزی در زمینه های پرورشی وآموزشی مربیان، ضعف در حمایت مالی و شبکه ارتباطی) بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بیان گر خلاء توجه به موضوع ایتام در اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش و ضرورت توانمندسازی رهبران آموزشی در میزان و نوع توجه به نیازهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان یتیم به ویژه در مدارس شاهد است.A phenomenological study of the educational components of orphan students from the perspective of the educational leaders of Shahid schools
Objective: The purpose of this research was to achieve the educational components of orphan students by using the lived experiences of educational leaders in Shahid schools.
Method: The current research was conducted as a qualitative study using interpretive phenomenology method and interview tool. The research population included 11 educational leaders of Shahid elementary schools in Tehran in the academic year of 1400-01, who were selected using the criterion sampling method. In order to analyze the findings, Smith's interpretive phenomenological method was used.
Findings: The results of semi-structured interviews with educational leaders in the form of (5 general themes, 19 partial themes and 57 basic themes) including educational strategies (paying attention to educational principles, strengthening social-cognitive skills, paying attention to individual differences, education multi-dimensional, kindness to the orphan and Ikram the orphan), support system (all-round support for students and families), strengthening the educational performance of educational leaders (group synergy of educators, educational sensitivity of educational leaders, training of educators and attention to the importance of selecting educators and teaching staff), strengthening the communication network (strengthening the sense of belonging to the school, flexibility in relationships and strength in relationships) and the weaknesses of the support network (weakness of planning in the fields of education and training of teachers, weakness in financial support and communication network).
Conclusion: The results of the present study indicate the lack of attention to the issue of orphans in the upper documents of the education system and the necessity of empowering educational leaders in the amount and type of attention to the educational and educational needs of orphan students, especially in witness schools
educational components , orphan students , educational leaders , lack of father ,