تعامل بین ساختار و عاملیت و اشارات تربیتی آن برای دوره کودکی؛ با تأکید بر نظریه انسان عامل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی تعامل ساختار و عاملیت در نظریه انسان عامل و اشارت تربیتی آن برای دوران کودکی است. روش: بدین منظور این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیلی استنتاجی در سه گام مشخص انجام شد. ابتدا مؤلفه های مفاهیم عاملیت و ساختار در نظریه انسان عامل تحلیل و توصیف شدند. سپس، نسبت ساختار و عاملیت در چارچوبی سیستماتیک استنتاج گردید. درنهایت بر اساس تحلیل های صورت گرفته، دلالت هایی تربیتی و عملی برای کیاست و ریاست دوران اوان کودکی عرضه شد. یافته ها: برمبنای اهتمام فلسفی نظریه انسان به مثابه عامل، ابتدا مؤلفه های عاملیت شامل(اراده و اختیار، اندیشه ورزی و...) و مؤلفه های ساختار در دو بخش درونی(نفس و فطرت) و بیرونی(شرایط زمانی و مکانی، ایدئولوژی ها و...) احصاء گردید. درخصوص نسبت دوگانه عاملیت ساختار، غفلت از اسباب عاملیت انسان و پذیرش کنش ناپذیری و بی ارادگی او در مصافِ ساختارها از سویی و از دیگرسو، ابرام توجیه ناپذیر بر نقش ساختارها، دو کرانه ی طیفی است که باید از آن ها رو گردانید. از این رو با پذیرش عاملیت به عنوان سخت هسته ی این نظریه، ساختار نیز دارای اصالت است. بنابراین، تعامل گرایی، به معنای میانه روی و پرهیز از گرایش به سوی کرانه های افراطی طیف مدنظر است. البته این نظریه برای تدقیق این تعامل، بیشترین استفاده را از مفهوم«گزینش و انتخاب عاملانه» نموده است. نتیجه گیری: سرانجام بنا بر فقدان عاملیت در کودکی، اتخاذ انگاره کودک به مثابه شبه عامل و برداشت از دوران کودکی به مانند دوران گذار به عاملیت، دلالت های طرح شده می توانند تمهیدات رشد و توسعه ی پایه های عاملیت را براساسِ اهمیت تعامل پویای دوگانه ی عاملیت ساختار در دوران بزرگسالی فراهم سازند.Interaction between structure and agency in the theory of the human as an agent and its educational implications for childhood
Objective:This study aims to investigate the relationship between structure and agency in the theory of the human as an agent and its educational implications for childhood.
Method: For this purpose, this research was conducted with a qualitative approach and Analytic-Deductive method in three specific steps. First, the components of the concepts of agency and structure in the theory of the human as an agent were analyzed and described. Then, the relationship between structure and agency was deduced in a systematic framework. Finally, based on the analysis, educational and practical implications were presented for the management of early childhood.
Findings: Based on the philosophical concern of the theory of man as an agent, the components of agency included (will, etc.) and the components of structure were discovered in two internal and external parts.Regarding the dual relationship of agency-structure, neglecting the causes of human agency and accepting his inaction and unwillingness in the face of structures on the one hand and unjustified emphasis on the role of structures on the other, there are two sides of the spectrum that we have to turn from.Therefore, interactionism means a middle ground between the extreme edges of the spectrum.For this purpose, in this theory, the concept of "selection and choice of agent" is used the most.
Conclusion: Finally, based on the lack of agency in childhood, adopting the idea of a child as a pseudo-agent and considering childhood as a period of transition to agency, the proposed implications can be preparations for the growth and development of the bases of agency for adulthood.
structure , agency , the theory of human as an agent , education , childhood ,