آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

در نیمه نخست قرن بیستم لوکاسیاویچ در چهارچوب قواعد منطق کلاسیک نظام منطقی نظریه قیاس های حملی ارسطویی را نظامی اصل موضوعی معرفی کرده و تبیین دقیقی از این نظام ارائه داد. نظامی که در آن ضرب های Barbara وDatisi به همراه اصل این همانی، اصول موضوعه هستند و سایر ضروب قضایایی منتج با کمک قواعد استنتاجی وام گرفته از منطق گزاره ها از این دو ضرب اند. اما در نخستین سال های دهه هفتاد میلادی، اسمایلی و کرکوران با تلقی لوکاسیا ویچ از نظریه قیاس های حملی ارسطو مخالفت کردند. اسمایلی و جدی تر از او کرکوران، منطق ارسطویی را نظامی مبتنی بر استنتاج طبیعی معرفی و اصل موضوعی پنداشتن آن را دور شدن از اندیشههای ارسطو دانستند. در پژوهش پیش رو پس از معرفی هریک از این دو رویکرد و مقایسه هریک با گفته های ارسطو، دلایلی مبتنی بر استنتاج طبیعی بودن نظام منطقی قیاس های حملی در منطق ارسطو ارائه می شود.

Axiomatic or Natural Deduction: A study of Aristotle's Syllogistic System

In 20th century, Classic Logic allowed logicians to look at Aristotelian Logic from a broader perspective. With the fruition of the studies and research of Lukasiewicz about Aristotelian Logic in the first half of the 20th century, a new path opened for logicians. In the framework of Classic Logic and using its rules and principles, Lukasiewicz introduced Aristotelian syllogisms as Axiomatic System, providing a detailed explanation of his method. In this approach, Barbara and Datisi beside the Identity are axioms; therefore, other moods are deducible by applying these two and borrowing inference rules from Propositional Logic. Later, in the early 1970s, Smiley and Corcoran disagreed with Lukasiewicz’s view. Smiley and Corcoran introduced Aristotelian syllogism as Natural Deduction System, The upcoming research aim is to present reasons based on the deductive nature of the Aristotelian Logical System after introducing each approach and comparing them with Aristotle's statements .

تبلیغات