آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

امروزه روابط بین الملل، به شدت تحت تأثیر عوامل فرهنگی قرار دارد. ورزش نقش مهمی در فرهنگ، ارزش ها و سیاست دارد. رویدادهای بزرگ ورزشی فرصت خوبی برای تحقق اهداف دیپلماسی عمومی و قدرت نرم کشورها فراهم می کند. جمهوری اسلامی ایران علی رغم برخورداری از تاریخ و تمدن چندین هزار ساله، آنطور که شایسته است نتوانسته از ورزش به عنوان مسیری پرفایده و کم هزینه در جهت توسعه روابط بین الملل استفاده کند. بنابراین پژوهشگر بر آن شد که به شناسایی راهبردهای فرهنگی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در گردشگری ورزشی ایران بپردازد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شد و داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری شدند. جامعه آماری پژوهش افراد متخصص در زمینه سیاسی، ورزشی و گردشگری شامل 5نفر دکتری ورزشی، 5نفر از دکتری گردشگری، 7نفر از دکتر علوم سیاسی، 5 نفر دارای سابقه کار اجرایی در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و ورزشکار با سابقه حضور در مسابقات بین المللی بودند. جمع آوری داده ها از تلفیق روش کتابخانه ای و مصاحبه ای انجام شد. برای سنجش پایایی پژوهش، از توافق درون موضوعی استفاده شد. میانگین میزان توافق درون موضوعی برابر با 89درصد گزارش شد. براساس یافته های حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته، مهم ترین راهبردهای فرهنگی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در گردشگری ورزشی ایران چهار مولفه شامل فرهنگ ورزش، صلح و دوستی، ارزش های بنیادین، پرستیژ و برندینگ بین المللی بودند. باتوجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد می شود از گردشگری ورزشی در جهت صلح و دوستی، کاهش خشونت جهانی، برابری اجتماعی و معرفی فرهنگ کشور جمهوری اسلای ایران توسط سفیران ورزشی مانند داوران، ورزشکاران، مربیان استفاده کرد.

Cultural Strategies of Public Diplomacy and Soft Power in Sports tourism of the Islamic Republic of Iran

Today, international relations are heavily influenced by cultural factors. Sports play an important role in culture, values ​​and politics. Major sports events provide a good opportunity to realize the goals of public diplomacy and soft power of countries. Despite having several thousand years of history and civilization, the Islamic Republic of Iran has not been able to use sports as a useful and low-cost way to develop international relations, as it deserves. Therefore, the researcher decided to identify the cultural strategies of public diplomacy and soft power in sports tourism in Iran. The current research was conducted in the framework of a qualitative approach and data were collected through semi-structured interviews. The statistical population of the research included 5 people with a doctorate in sports, 5 people with a doctorate in tourism, 7 people with a doctorate in political science, 5 people with executive work experience in the tourism and cultural heritage organization, and athletes with a history of participating in international competitions. Data collection was done by combining library and interview methods. The most important cultural strategies of public diplomacy and soft power in Iran's sports tourism were four components including sports culture, peace and friendship, fundamental values, prestige and international branding. According to the results of the research, it is suggested to use sports

تبلیغات