چکیده

در جهانی که با رسانه ها احاطه شده بحث سواد رسانه ای چه برای عموم مردم و چه برای اصحاب رسانه یک ضرورت اجتناب پذیر است. دراین بین، خبرگزاری شبستان به واسطه گستردگی در ابعاد ملی و منطقه ای و فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد دینی مورد توجه خاص قرار گرفته است. این مقاله باهدف بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر سواد رسانه ای در بین کارکنان خبرگزاری شبستان مورد مطالعه: اصحاب رسانه در استان های (خراسان شمالی، جنوبی و رضوی) به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کمی از پرسشنامه سواد رسانه ای به صورت تمام شماری خبرنگاران و مدیران خبر در سه استان مذکور با استفاده از پرسشنامه سواد رسانه ای تامن (1995) و در بخش کیفی طی مصاحبه عمیقی که با صاحب نظران در حوزه خبرنگاری انجام شد (14 نفر از خبرنگاران و فعالان در حوزه خبری) تعداد 114 مفهوم استخراج شده است. نتایج نشان داد: خبرنگاران با سواد رسانه ای بالا، در برابر اخبار رسانه ها، تحت تأثیر کمتری قرار می گیرند زیرا خبرها را به خوبی شناسایی می کنند و به تحلیل اخبار می پردازند و اخباری را تهیه می کنند که به مراتب تأثیرگذارتر است. تأکید بر آموزش مداوم خبرنگاران، آموزش سواد رسانه ای برای عموم جامعه و جلوگیری از نشر اخبار کذب برخی از پیشنهاد های مستخرج از این پژوهش هستند.

Investigating the amount of media literacy and its determining social factors among the employees of Shabestan news agency in three provinces of North/South Khorasan and Razavi.

Investigation of social factors affecting media literacy in Shabestan news agency Subject of study: Media associates in the provinces (North Khorasan, South Khorasan and Razavi)abstractabstractIn a world that is surrounded by media, the discussion of media literacy is an inevitable necessity for both the general public and the media. In the meantime, Shabestan News Agency has received special attention due to its expansion in national and regional dimensions and its activity in the cultural and social sphere with a religious approach. This article aims to investigate the social factors affecting media literacy in the Shabestan news agency under study: media associates in the provinces (North Khorasan, South Khorasan and Razavi) using a mixed method. . In the quantitative part of the media literacy questionnaire, the total number of journalists and news managers in the three mentioned provinces using the Taman media literacy questionnaire (1995) and in the qualitative part during an in-depth interview with experts in the field of journalism (14 people) 114 concepts have been extracted from journalists and activists in the field of news. The results showed: Journalists with high media literacy are less influenced by media news because they identify the news well and analyze the news and prepare news that is far more effective. Emphasis on the continuous training of journalists, media literacy training for the general public and preventing the publication of false news are some of the suggestions derived from this research. Keywords: media literacy, journalists, Shabestan news agency, Khorasan porvince.

تبلیغات