آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

وفاداری مشتریان یکی از مفاهیمی است که در دنیای رقابتی امروز منجر به موفقیت شرکت ها خواهد شد. برخلاف تصور اولیه، تحقیقات بسیاری نشان داده اند که رضایتمندی کلید نهایی سوداوری و موفقیت سازمان نیست. در حقیقت، امروزه تنها مشتریانی که احساس تعلق خاطر به سازمان دارند، برای سازمان به عنوان سرمایه هایی سوداور و طولانی مدت به شمار می روند. از آنجا که رشد پژوهش های مختلف در حوزه بازاریابی رابطه مند و نقش آن در وفاداری مصرف کننده، موجب پراکندگی اطلاعات در این حوزه شده است؛ بنابراین انجام پژوهش های ترکیبی که عصاره پژوهش های انجام شده در این موضوع را به شیوه نظامند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهش های انجام شده در حوزه تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مصرف کننده، با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل CAM2 تعداد 10 پژوهش انجام شده در این حوزه در ایران را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل بنیان های بازاریابی رابطه مند (شامل: اعتماد، مدیریت تعارض، مدیریت ارتباطات و تعهد) نشان داد که بنیان-های اعتماد و تعهد، به ترتیب با اندازه اثر های 456/0 و 406/0 بیشترین تاثیر؛ و بنیان های مدیریت ارتباطات و مدیریت تعارض، به ترتیب با اندازه اثرهای 320/0 و 308/0 کمترین تاثیر را بر وفاداری مصرف کنندگان ایرانی دارند.

Investigating the Impact of Relational Marketing Foundations on Consumer Loyalty in Iran with a Meta-Analysis Approach

Customer loyalty is one of the concepts that will lead to the success of companies in today's competitive world. Contrary to the initial idea, many researches have shown that satisfaction is not the final key to profitability and success of the organization. In fact, today, only customers who have a sense of belonging to the organization are considered profitable and long-term assets for the organization.Since the growth of various researches in the field of relational marketing and its role in consumer loyalty has caused the dispersion of information in this field; Therefore, it is very important to conduct combined researches that present the extracts of the researches conducted on this subject in a systematic and scientific manner. The present research aims to quantitatively combine the results of the researches conducted in the field of the impact of related marketing foundations on consumer loyalty, by using the meta-analysis method and comprehensive meta-analysis software CAM2, the number of 10 researches conducted in this field in Iran was investigated. Has set. The results of the meta-analysis of the foundations of relational marketing (including: trust, conflict management, communication management and commitment) showed that the foundations of trust and commitment have the greatest impact with effect sizes of 0.456 and 0.406, respectively; And the foundations of communication management and conflict management have the least impact on the loyalty of Iranian consumers with effect sizes of 0.320 and 0.308, respectively.

تبلیغات