چکیده

انتشار قوانین و مقررات مرتبط با کسب و کار به شیوه سنتی موجب تعارض منافع میان ذینفعان استانی و منافع برخی در مرکز کشور، در نتیجه تضییع حقوق عامه مردم شده است. با تصویب آییننامه ماده 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در تاریخ 30/1/1402، ضمن الزام ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات و قوانین کسب و کار، اشخاص مرتبط با این مقررات بایستی بتوانند از مفاد همه تصمیمات آگاهی یابند. استناد به مقرراتی که به این ترتیب اطلاع رسانی نشده است مجاز نمی باشد. در حالی که پیش از این برخی مراجع قانونی استناد به مقرراتی که اطلاع مردم ازآن مبهم بود را می پذیرفتند. بنابراین پرسش اصلی در مدیریت حقوقی تعارض منافع در قلمروحکمرانی استانی این است که درراستای تعیین ضوابط و مصادیق تعارض منافع و مقابله با آن چگونه مردم استان میتوانند بنحو موثری از وضع مقررات مرتبط با کسب و کار مطلع شوند ودر موارد تعارض منافع مانع اجرای این مقررات شوند بنحویکه حکمرانی استانی مطلوب در حوزه اقتصادی محقق گردد؟ فرضیه منتخب استفاده از ظرفیت قانون و آییننامه مربوطه، تأسیس سامانه ای روزآمد و قابل دسترس و بروزرسانی شده برای استعلام مقررات مرتبط با کسب و کار و در نهایت اصلاح مقررات کسب و کار می باشد. این پژوهش از نوع توسعه ای و کاربردی است و هدف آن دستیابی به نظام حقوقی حکمرانی استانی در امور تعارض منافع با توجه به مقررات جاری و الگوگیری از امامین انقلاب می باشد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی – تحلیلی و تجزیه تحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای کیفی با جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد.

How to manage the legal conflict of interests in provincial governance (A case study of publishing laws and regulations related to business in Iran's legal system)

The publication of laws and regulations related to business in the traditional way has caused a conflict of interests between the provincial stakeholders and the interests of some in the center of the country, as a result of violating the rights of the public. With the approval of Article 30 of the Law on Continuous Improvement of the Business Environment on 1/30/1402, along with the requirement to register and inform the regulations in the database and business laws, the persons related to these regulations should be able to know the contents of all decisions. Relying on regulations that have not been notified in this way is not allowed. While before this, some legal authorities accepted the reference to regulations that people were not aware of. Therefore, the main question in the legal management of conflict of interest in the territory of the provincial government is that in order to determine the criteria and examples of the conflict of interest and to deal with it, how can the people of the province be effectively informed about the establishment of regulations related to business and in cases of conflict of interest prevent the implementation of these regulations So that the desired provincial governance is realized in the economic field? The selected hypothesis is to use the capacity of the relevant law and regulation, to establish an up-to-date and accessible and updated system for querying business-related regulations and finally amending business regulations. This research is of a developmental and applied type and its purpose is to achieve the legal system of provincial governance in matters of conflict of interest according to the current regulations and modeled after the Imams of the revolution. The research method used is descriptive-analytical and information analysis with qualitative content analysis method by collecting information in library form.

تبلیغات