چکیده

هدف اصلی این پژوهش، شناخت الگوی مطلوب انتشار محتوای روزنامه های الکترونیک محله ای در ایران( مورد مطالعه شهر سمنان) به عنوان یکی از الگوهای حکمرانی استانی رسانه می باشد. برای انجام این تحقیق از روش داده بنیاد( گراندد تئوری) استفاده شد و با نمونه گیری از بین خبرنگاران حرفه ای رسانه های محلی شهر سمنان، با 9 نفر از این افراد مصاحبه به صورت ساختار یافته و نیمه ساختاریافته صورت گرفت و به اشباع نظری رسید. نتایج تحقیق نشان میدهد که ایجاد روزنامه های الکترونیک محله ای در محلات مورد نیاز می باشد و از طرفی صاحب نظران این حوزه معتقدند ایجاد این روزنامه ها میتواند به تقویت هویت اجتماعی محلات کمک نماید. از عوامل زمینه ای این موضوع می توان به ظرفیت های موجود در این رسانه ها برای نزدیک شدن به محلات، ارزش خبری مجاورت، رشد محله، احصاء ظرفیت رسانه را نام برد. همچنین برای عوامل علّی می توان نیاز مردم، نیاز به دیده شدن مردم، ارتباط دو سویه با مخاطب، مطالبه گری، امکان نقد مدیران و افزایش ضریب اثرگذاری رسانه های الکترونیک محله ای را نام برد. مشکلات شکل گیری، آموزش و توانمندسازی، پلتفرم های فضای مجازی و مسائل اقتصادی جزء عوامل مداخله گر عنوان شده است و نهایتا متقاعد سازی، هم افزایی حول مسائل اجتماعی، الگوسازی، ایجاد ظرفیت برای مسئولین، اعتماد سازی بین مردم و مسئولین، حل مشکلات محله، اطلاع رسانی در محله و افزایش مشارکت مردم جزء پیامدهای این اتفاق خواهد بود.

Presenting the ideal model for the publication of neighborhood electronic newspapers as one of the media provincial governance strategies (case study of Semnan city

The main goal of this research is to identify the optimal pattern of publishing the content of neighborhood electronic newspapers in Iran (the case study of Semnan city) as one of the models of provincial media governance. To conduct this research, grounded theory data method was used and by sampling from among the professional journalists of local media in Semnan city, structured and semi-structured interviews were conducted with 9 of these people. Theoretical saturation reached. The results of the research show that the creation of local electronic newspapers is needed in the localities, and on the other hand, experts in this field believe that the creation of these newspapers can help strengthen the social identity of the localities. Among the underlying factors of this matter, the existing capacities of these media to approach the neighborhoods, the news value of the proximity, the growth of the neighborhood, and the capacity of the media can be mentioned. Also, for the causal factors, we can mention the need of the people, the need to be seen by the people, two-way communication with the audience, making demands, the possibility of criticizing managers and increasing the effectiveness of local electronic media. The problems of formation, training and empowerment, virtual space platforms and economic issues are mentioned as part of the intervening factors, and finally, persuasion, synergy around social issues, modeling, creating capacity for officials, building trust between people and officials, solving problems. neighborhood, informing in the neighborhood and increasing people's participation will be among the consequences of this event.

تبلیغات