آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی مبتنی بر ذهنیت بر تحریف های شناختی و اسنادهای علّی در دانشجویان دختر پرستاری و مامایی مبتلا به اضطراب سلامت انجام شد. روش پژوهش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی مبتلا به اضطراب سلامت دانشگاه های آزاد واحد گیلان در سال 1400 بود. از این بین تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در گروه آزمایش (طرحواره درمانی مبتنی بر ذهنیت) و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند (15 نفر در هر گروه). طرحواره درمانی مبتنی بر ذهنیت در 10 جلسه 90 دقیقه ای براساس بسته آموزشی یانگ و همکاران (2003) در گروه آزمایش انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه تحریفات شناختی الیس (1986) و پرسشنامه سبک اسنادی پیترسون و همکاران (1982) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی مبتنی بر ذهنیت بر تحریف های شناختی (59/3=F و 035/0=P) و اسنادهای علّی (30/40=F و 001/0>P) دانشجویان پرستاری و مامایی مبتلا به اضطراب سلامت اثربخش است. نتیجه گیری: با توجه به نقش باورها و افکار در اضطراب سلامت پیشنهاد می شود که درمانگران، طرحواره درمانی مبتنی بر ذهنیت را در کاهش علائم تحریفات شناختی و اسنادهای علّی مدنظر قرار دهند.

The Effectiveness of Mindfulness-Based Schema Therapy on Cognitive Distortions and Causal Attributions in Nursing and Midwifery Students with Health Anxiety

Aim: The aim of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness-based schema therapy on cognitive distortions and causal attribution in nursing and midwifery students with health anxiety. Method: The research design is quasi-experimental with pre-test-post-test design and three-month follow-up with the control group. The statistical population included all nursing and midwifery students with health anxiety in Guilan Branch of Azad University in 2021. Among them, 30 people were selected by available sampling method and were randomly replaced in the experimental group (mentality-based schema therapy) and the control group (15 people in each group). Mentally based schema therapy was performed in 10 sessions of 90 minutes based on Young et al. (2003) training package in the experimental group. Data were collected using Ellis's Cognitive Distortion Questionnaire (1986) and the Attribution Style Questionnaire of Peterson et al. (1982). Data were collected using cognitive distortions by Ellis, Peterson et al. Data were analyzed using SPSS-22 software and repeated measures analysis of variance. Results: The results showed that mentally based schema therapy was effective on cognitive distortions (F= 3.59, P= 0.035) and causal attributions (F=40.30, P<0.001) of nursing and midwifery students with health anxiety. Conclusion: Considering the role of beliefs and thoughts in health anxiety, it is suggested that therapists consider mindfulness-based therapeutic schemas in reducing the symptoms of cognitive distortions and causal attributions.

تبلیغات