آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

این مقاله درصدد است تا در یک مطالعه ی موردی آثار شوک بازار پول بر رفتار مخارج مصرفی خانوارهای شهری را در نسل های سنی سالمند، میانسال و جوان آزمون نماید. بدین منظور، جهت بررسی رفتار بین نسلی مخارج مصرفی خانوارهای شهری، با استفاده از روش دیتون و پاکسون (1997) و داده های مقطعی بودجه ی خانوار نوعی بانک اطلاعاتی تابلویی ترکیبی طراحی و رفتار متولدین 1335 تا 1370 مورد تحلیل قرار می گیرد. نتایج مطالعه نشان می دهد بیشترین مقدار شوک بازار پول در طی دهه ی 1390 تا 1400، مربوط به بازه ی زمانی 1391-1390 است. بر این اساس نتایج حاصل از وقوع شوک بازار پول بر مخارج مصرفی خانوارها بیانگر آن است که سطح مخارج مصرفی خانوارها در نسل های سنی جوان نسبت به سایر نسل ها کمتر بوده و وقوع شوک منفی کوچک و بزرگ در بازار پول سبب شده است تا نسل های جوان نسبت به سایر نسل ها بیشتر در معرض آسیب باشند. همچنین وقوع شوک منفی بزرگ با تحت تاثیر قرار دادن تمامی نسل ها سبب شده است که تا حدودی مخارج مصرفی خانوارها در نسل های مختلف به یکدیگر نزدیک شود؛ ولی با این حال نسل جوان به دلیل آسیب پذیر بودن نسبت به سایر نسل ها بیشترین میزان کاهش را متحمل شده است.

Intergenerational Measurement of Effects of Monetary Shocks on Consumption Expenditures of Urban Households in Iran

This article presents a case study to assess the impact of monetary market shocks on the consumption behavior of urban households across different age groups (elderly, middle-aged, and young cohorts). Utilizing a method developed by Deaton and Paxson (1997) and analyzing cross-sectional household budget data, a pseudo-panel dataset is constructed to examine the intergenerational consumption patterns of individuals born between 1957 and 1992. The findings highlight that the highest magnitude of monetary market shock occurred from 2011 to 2012. It is observed that young households exhibit lower consumption levels compared to other cohorts and experience greater vulnerability to both small and significant adverse shocks in the monetary market. Furthermore, a significant negative shock impacts all age groups, resulting in a convergence of consumption expenditures across cohorts; however, the young cohort experiences the most significant reduction in consumption due to its heightened vulnerability relative to other age groups

تبلیغات