آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

دیدگاه قدم نفس گاه بر مبنای عکس نقیض قاعدۀ «کل حادث مسبوق بقوة و مادة» تبیین شده و گاه بر مبنای آن بر وحدتِ نفوس استدلال شده است.اصل این قاعده مورد اشکالاتی در فلسفه اسلامی قرار گرفته و زمینه ای برای معرفی بدن به عنوان وجه ترجیح حدوث روحانی نفس و ماده کثرت نفوس نزد ابن سینا بوده است.وی با اشاره به ویژگی های نفسانی نشان می دهد که جز با ارجاع به کثرتِ نفوس که خود مقدمه لازم برای اثبات حدوث نفس است قابل تبیین نیستند.امکانِ دفاع از مدعیات سینوی بر مبنای بنیان های فلسفی وی ناممکن و نیازمند تجدید نظرند. حکمت صدرایی در پی بازسازی مدعیات سینوی برمی آید. پژوهش حاضر تلاش می کند تا ضمن بیان دلایل وحدت یا کثرتِ نفوس بر مبنای قاعده عقلی مورد اشاره، اشکالات وارد بر دلایل قاعده و پاسخ های طرح شده بیان شود و راهی نو در حل چالش های سینوی در مسئلۀ حدوث نفس پیموده شود.

The connection of soul’s coming to existing and multiplicity of the souls; Ibn Sina's Challenges, Sadr ul-Muta’allehin's answers

the view of souls eternity has been sometimes explained on the basis of the opposite mode of principle “all things coming to being are preceded by potentiality and matter”. this principle has been challenged in islamic philosophy and it is the ground for introducing the body as the matter of the multiple souls and the base of preferring the soul’s spiritual coming to being by Ibn-Sina. Ibn-Sina referring to personal mental properties shows that these properties cannot be explained without multiplicity of human souls. transcendental wisdom says that Ibn-Sina’s view is subjected trying to reconstruct it. The present study stating the reasons for the unity or plurality of human souls based on the mentioned rational rule, an attempt has been made to express the subjections on the rule and the proposed answers, finding a new way sole the challenges on the soul’s occurrence and its coming to being.

تبلیغات