مطالعه ساختاری فرش های منقوش در نگاره محاوره دانشوران و نگاره جشن در دربار برای اعلام عروسی حضرت یوسف (ع) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شناسایی اصول ساختاری حاکم بر فرش های ادوار مختلف ازجمله بایستگی های شناختی هر دوره ای است که پژوهشگران را همواره به سوی کاربردی کردن هرچه بیشتر مطالعات فرش و یافتن معناها از پی ساختارها و تحلیل های متکی بر بینامتن ها و فرا متن ها سوق می دهد؛ در این میان، با منقوش شدن فرش بر نگاره های دوره تیموری و سده نخست صفوی، در بیرون، نشانه ای از توانایی فراوان هنرمندان ایران در نقش پردازی و در درون، شوری به زبان نگاره ها بیان می شود و این فرش های پرنقش و نگار، همراه زندگی مردم آن عصر بازنمایی شده اند. ازاین رو، این پژوهش کیفی به صورت موردی، دو نمونه از نگاره های دوره تیموری و سده نخست صفوی را به صورت هدفمند برمی گزیند تا باهدف مطالعه ساختار فرش های منقوش در آن ها، با روش توصیفی- تحلیلی، به این پرسش اصلی پاسخ داده باشد که رابطه میان دو نظام بینانشانه ای نگاره ها و فرش های نگارین بر آن چیست؛ از این حیث، پژوهش پیش رو داده های خود را به صورت اسنادی گردآوری کرده و در دو سطح توصیف و تحلیل به مطالعه ساختاری پیکره های مطالعاتی می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که خلق نظام های تصویری و کلامی در نگاره های مطالعاتی صرفاً یک بازنمایی روایی یا تاریخی نیست و نگاره ها از متنی صریح و تک لایه ای خارج و به یک متن ضمنی و چندلایه ایِ مرتبط با یکدیگر، مبدل گشته اند و نظام های بینانشانه ای حاضر در این متون تجسمی، خود نیز با نظام های بینانشانه ای دیگر روابط بینامتنی ضمنی برقرار می کنند.A Structural Study of Patterned Carpets in The Miniature of “Nasiruddin Tusi and Colleagues at Work in the Maragha Observatory” and “Yusuf Gives A Royal Banquet in Honor of his Marriage”
Identifying the structural principles governing the carpets of different periods is among the cognitive merits of each period which always leads researchers to apply carpet studies as much as possible and to find meanings based on structures and analyzes based on intertextualities and paratextuals. In the meantime, with the carving of the carpet on the paintings of the Timurid era and the first Safavid century, on the outside, there are signs of the great ability of Iranian artists in painting, and on the inside, the passion is expressed in the language of the paintings, and these carpets with many patterns, along with The lives of the people of that era have been represented. Therefore, this qualitative research, on a case-by-case basis, purposefully selects two examples of paintings from the timurid era and the first safavid century in order to study the structure of the carved carpets in them with a descriptive-analytical method, to answer this main question. What is the relationship between the two intersemiotic systems of paintings and carpets carved on them? In this sense, the present research collects its data in the form of documents and deals with the structural study of the study bodies at two levels of description and analysis. The findings of the research show the creation of visual and verbal systems in study samples is not just a narrative or historical representation, and the pictures go out of an explicit and single layered text and become an implicit and multi layered text related to each other, and intertextual systems in these visual texts with other intertextual and intersemiotic systems, relationships they establish implicit intertextuality.In this sense, the present research collects its data in the form of documents and deals with the structural and semantic study of the study bodies at two levels of description and analysis. The findings of the research show that illustrators have made practical use of the functional nature of the design and its role by painting the carpet as a tradition in their art, and by painting the carpet in the painting environment, they have intensified the relationship between the structure of the carpet and its content; Therefore, structure and content are the reproduction of each other.