تعیین شخصیت آیین راهپیمایی اربعین بر اساس کهن الگوهای یونگ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
روند رو به گسترش راهپیمایی اربعین از ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی، قابل تحلیل و بررسی است. در این پژوهش تلاش می شود این آیین مهم که طی دهه گذشته به صورت سالیانه تکرار شده و جهانی شده است با رویکرد روان شناختی تحلیل شود. چارچوب نظری پژوهش برگرفته از الگوی یونگ درباره کهن الگوها است که بعدها توسط اندیشمندان مدیریت در بررسی نشان های موفق تجاری موردتوجه قرار گرفت. هدف ما تعیین شخصیتی برای مراسم راهپیمایی اربعین است، با الگوگیری از شخصیت افراد سازنده این مراسم که همان امام حسین و یارانش می باشد و بر اساس کهن الگوهای یونگ ، کهن الگوهایی که فراملیتی بوده و در جوامع گوناگون به نحوی مشابه درک شده و اثر می گذارند. روش پژوهش مصاحبه عمیق و مطالعه اسنادی است و نتایج حاصل از مصاحبه ها با روش تحلیل محتوای قیاسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نوآوری این پژوهش در به کارگیری چارچوب یونگ در موضوعی فراتر از نشان تجاری یعنی در یک آیین، آن هم از نوع مذهبی و خودجوش است. بدین ترتیب در صورت کشف کهن الگوهای مؤثر بر اشاعه این آیین، می توان این کهن الگوها را در دیگر آیین های مذهبی به کار گرفته و در گسترش و اشاعه آن ها از این کهن الگوها بهره گرفت.Determining the character of the Arbaeen procession based on Jung Archetypes
The growing trend of the Arbaeen March can be analyzed from various cultural , social , political , economic and managerial dimensions. In this research , an attempt is made to analyze this important ritual, which has been repeated and globalized over the past decade, with a psycho - cognitive-managerial approach .The theoretical framework of the research is taken from Jung's model of archetypes, which was later considered by management thinkers in the study of successful trademarks. Our goal is to determine the personality for the Arbaeen procession, by modeling the personality of the creators of this ceremony, which is Imam Hussein and his companions, and based on Jung's archetypes, archetypes that are transnational and are similarly perceived and influenced in different societies .The research method is an in - depth interview and documentary study , and the results of the interviews will be examined using deductive content analysis. The research's innovation in using the Jung framework in a subject beyond the trademark, that is, in a religion, is also religious and spontaneous .Thus , if the archetypes that influence the spread of this religion are discovered, these archetypes can be used in other religious rites and these archetypes can be used in their expansion and dissemination.