آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف: آسیب بینایی یکی از مشکلاتی است که تعامل کودک با آسیب بینایی را با اعضای خانواده، به ویژه مادر با چالش روبه رو می سازد. هدف از مطالعه حاضر پدیدارشناسی تجربه زیسته دانش آموزان با آسیب بینایی از زندگی با مادران بینا بود. روش پژوهش: رویکرد این پژوهش، کیفی و بر اساس روش پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانش آموزان با آسیب بینایی دارای مادر بینا در استان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 می شد که 14 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه ها ضبط و کلمه به کلمه پیاده شد و با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه، 7 مقوله اصلی که شامل پذیرش کودک از سوی والدین، پذیرش والدین از سوی کودک، زندگی مستقل، اوقات فراغت، هیجان ها و عواطف، تحصیل و یادگیری، و جهت یابی و حرکت بودند و همچنین 19 مقوله فرعی استخراج شد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه، عواملی مانند پذیرش، استقلال، فراغت، هیجان، تحصیلات و مهارت های حرکتی دانش آموزان دارای آسیب بینایی از اهمیت زیادی برخوردار است و تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی آنان دارد. در نتیجه، اجرای برنامه های آموزشی مناسب بر اساس مقوله های استخراج شده برای این گروه از دانش آموزان و والدین شان به بهبود تعامل آنها کمک می کند.

The lived experience of students with visual impairment from living with sighted mothers: A qualitative study

Aim: Visual impairment is one of the problems that make the interaction of a child with visual impairment with family members, especially the mother. The purpose of the present study was the phenomenology of the lived experience of students with visual impairment from living with sighted mothers. Method: The approach of this research was qualitative and based on the phenomenological method. The research population included all students with visual impairment and sighted mothers in Isfahan province in the academic year of 2021-2022, of which 14 were selected using a purposive sampling method. In-depth and semi-structured interviews were used to collect data. The interviews were recorded and transcribed verbatim and analyzed using the seven-steps Claisen method. Results: In this study, 7 main categories including acceptance of the child by the parents, acceptance of the parents by the child, independent life, leisure time, affections and emotions, education and learning, and orientation and mobility, and also 19 subcategories were extracted. The main categories included acceptance of the child by the parents, acceptance of the parents by the child, independent living, leisure time, emotions and emotions, education and learning, and orientation and movement. Conclusion: Based on the findings of this study, factors such as acceptance, independence, leisure, emotion, education and movement skills of students with visual impairment are very importance and have a positive impact on their quality of life. As a result, implementing appropriate educational programs based on the extracted categories for this group of students and their parents can help improve their interaction.

تبلیغات