آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

مقدمه: هدف این مطالعه بررسی نقش تفاوتهای سرشتی افراد در سوگیری ادراکی آنها در دو بعد جانداری (زنده/غیرزنده) و ابراز هیجان چهره ای (خوشحال/انزجار) در تصاویر مورف شده در شرایط ابهام بود. روش: چهار گروه، هر گروه شامل 20 نفر 35-22 ساله دارای سرشت هیجانی فعال سازی بالا با پایین و مهار بالا با پایین بر اساس مقیاس ترکیبی سرشت عاطفی هیجانی(AFECT) انتخاب شدند. در شرایط یکسان تکلیف تصاویر مورف شده در دو بعد هیجان (انزجار/خوشحالی) و جانداری (زنده/غیرزنده) را انجام دادند. یافته ها توسط آزمون آماری t و کروسکال-والیس در نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: گروه های سرشتی فعال سازی بالا با پایین و مهار بالا با پایین در ادراک تصاویر مورف شده با بیان هیجانی انزجار/خوشحالی در شرایط ابهام سوگیری دارندولی در بعد جانداری سوگیری ندارند. نتیجه گیری: سرشت در ادراک پیوستار تصاویر چهره ای با بیان هیجانی خوشحالی/انزجار نقش دارد ولی در ادراک تصاویر مورف شده بُعد زنده/غیرزنده نقشی ندارد.

The Role of Temperament in the Perception of Morphed Animate/Inanimate Facial Images with Emotional Expressions of Disgust/Happiness: A Study based on Signal Detection Theory

Introduction: The purpose of this study was to investigate the role of temperamental differences in people's perceptual bias in the two dimensions of animacy (alive/non-alive) and expression of facial emotion (happy/disgust) in morphed images under ambiguous conditions. Method: Four groups, each group consisting of 20 people aged 22-35, with emotional temperament of high and low activation and high and low inhibition, were selected based on Affective and Emotional Composite Temperament (AFECT) scale. Under the same conditions, they performed the task of morphed images in two dimensions of emotion and animacy. The findings were analyzed by t-test and Kruskal-Wallis in SPSS software version 26. Findings: High vs. low activation and high vs. low inhibition temperamental groups are biased in the perception of morphed images with emotional expressions of disgust/happiness but not in animacy. Conclusion: Temperament plays a role in perception of the morphed images with emotional expression of happiness/disgust, but it does not in the animacy dimension.

تبلیغات