آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

Objective: The purpose of this study was to compare the methods of coping with coronavirus anxiety and the mental health of female athletes aged 30-50 years participating in aerobics and non-athletes in Tehran. Method: This study was both descriptive and causal-comparative in nature. The study's statistical population consisted of all female athletes aged 30 to 50 years in the field of aerobics and non-athletes in Tehran in the year 2021-2022. In this study, 50 female athletes from Tehran's 1nd district were selected through a voluntarily sampling method, while 50 non-athletic women voluntarily participated in the study. Data were collected using the 12-GHQ Mental Health Scale (Goldberg & Williams, 1988) and the Stress Coping Styles Scale (Endler & Parker, 1990). Data analysis was performed using SPSS24 software, employing multivariate statistical analysis of variance. Results: The research findings indicate a significant difference in coping styles between female athletes and non-athletes. Specifically, the score for problem-oriented coping style in female athletes was higher than that in non-athletes (P<0.05). The score for emotion-oriented coping style was also higher in female athletes compared to non-athletic women (P<0.05). However, the score for avoidance coping style in female athletes was lower than in non-athletic women (P<0.05). Regarding mental health, the average score for mental health in female aerobics participants was lower than that in non-athletes (P<0.05). A lower score in mental health is considered indicative of better mental health. Therefore, it can be concluded that female athletes have better mental health compared to non-athletic females. Conclusion: The study's results suggest that female athletes and non-athletes have different coping styles when dealing with coronavirus anxiety. Female athletes tend to employ problem-oriented and emotion-oriented coping styles more frequently, while non-athletes are inclined toward avoidance coping style. Furthermore, female athletes demonstrate better mental health than their non-athletic counterparts.

مقایسه شیوه های مقابله با اضطراب کرونا و سلامت روان زنان ورزشکار در رشته ایروبیک و غیر ورزشکار

هدف: هدف از این مطالعه مقایسه روش های مقابله با اضطراب کرونا و سلامت روان زنان ورزشکار 30 تا 50 ساله شرکت کننده در ورزش های هوازی و غیرورزشکار شهر تهران بود. روش: این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه بانوان ورزشکار 30 تا 50 ساله در رشته ایروبیک و غیرورزشکار شهر تهران در سال 1400-1401 تشکیل دادند. در این پژوهش 50 نفر از بانوان ورزشکار منطقه یک تهران به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و 50 نفر از بانوان غیر ورزشکار به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از مقیاس سلامت روانی 12-GHQ (گلدبرگ و ویلیامز، 1988) و مقیاس سبک های مقابله با استرس (اندلر و پارکر، 1990) جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره انجام شد. نتایج: یافته های پژوهش حاکی از تفاوت معنادار سبک های مقابله ای بین زنان ورزشکار و غیر ورزشکار است. به ویژه نمره سبک مقابله مسئله مدار در زنان ورزشکار بیشتر از افراد غیر ورزشکار بود (05/0P<). امتیاز سبک مقابله ای هیجان مدار نیز در زنان ورزشکار بیشتر از زنان غیرورزشکار بود (05/0P<). اما نمره سبک مقابله اجتنابی در زنان ورزشکار کمتر از زنان غیرورزشکار بود (05/0P<). در خصوص سلامت روان، میانگین نمره سلامت روان در زنان شرکت کننده در ورزش هوازی کمتر از افراد غیر ورزشکار بود (05/0>P). نمره کمتر در سلامت روان نشان دهنده سلامت روان بهتر در نظر گرفته می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که زنان ورزشکار از سلامت روانی بهتری نسبت به زنان غیرورزشکار برخوردارند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که زنان ورزشکار و غیرورزشکار سبک های مقابله ای متفاوتی در مواجهه با اضطراب کرونا دارند. ورزشکاران زن بیشتر از سبک های مقابله ای مشکل محور و هیجان محور استفاده می کنند، در حالی که غیر ورزشکاران به سبک مقابله اجتنابی تمایل دارند. علاوه بر این، زنان ورزشکار از سلامت روانی بهتری نسبت به همتایان غیرورزشی خود برخوردار هستند.
راهبردهای مقابله ای ،اضطراب کرونا ،سلامت روان ،ورزشکاران زن ،غیر ورزشکاران ،ایروبیک ،تهران،

تبلیغات