آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

سبک شناسی علمی است که با بررسی توصیف ها و تحلیل ها به جنبه های ادبی موجود در یک متن می رسد و معانی و مفاهیم یک متن ادبی را به طور واضح و روشن به خواننده انتقال می دهد. قرآن کریم، که یک معجزه الهی است، به عنوان یک متن ادبی به خصوص در سال های اخیر مورد توجه سبک شناسان قرار گرفته است. این مقاله به دنبال آن است که با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از دانش سبک شناسی، سوره مطففین را در سه سطح آوایی و ترکیبی و بلاغی مورد بررسی قرار دهد تا از این طریق به جنبه های ادبی و معنایی سوره پی بیرد. در سوره مطففین در سطح آوایی با به کارگیری سجع، سبب آهنگین بودن سوره و جذب مخاطب می شود. در سطح ترکیبی با به کار بردن جملاتی مانند تقدیم و تأخیرها خط بطلانی بر روی باورها و عقاید مشرکان می کشد. در سطح بلاغی نیز با به کارگیری اسلوب حصر مالکیت خداوند و اینکه همه چیز به اجازه خداوند است، اشاره می کند.

Surah Motafin's stylistics based on three phonetic, hybrid and rhetorical levels

It is a scientific stylistics that, by examining the descriptions and analysis, reaches the literary aspects of a text and convey the meanings and concepts of a literary text to the reader clearly. The Holy Qur'an, a divine miracle, has attracted the attention of stylists as a literary text, especially in recent years. This article seeks to examine Surah Motafin in three phonetic, hybrid and rhetorical levels by using a descriptive-analytical method and using stylist knowledge to exist in the literary and semantic aspects of Surah. In Surat al -Mutafin at the phonetic level, by applying a rhetoric, the surah and the audience attracts the audience. At the combination level, using sentences such as presenting and delays, the line of beliefs and beliefs draws the polytheists. At the rhetorical level, it also points to the use of God's ownership and that everything is in the permission of God. At the combination level, using sentences such as presenting and delays, the line of beliefs and beliefs draws the polytheists. At the rhetorical level, it also points to the use of God's ownership and that everything is in the permission of God.

تبلیغات