آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

بدو ورود بیماری همه گیر کرونا به کشور و تأثیرگذاری آن در بخش های مختلف از جمله فعالیت های گردشگری، رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی فعالین این حوزه نسبت به گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و رعایت اصول بهداشتی به عنوان یکی از مهم ترین انگیزه های استفاده از واحدهای پذیرایی می باشد. اهمیت مسئولیت اجتماعی در برابر بیماری کرونا امروزه بیشتر درک شده و جایگاه مهمی در صنعت گردشگری یافته، چرا که گردشگری، به عنوان راه حلی در جبران ضررهای ناشی از شیوع بیماری کرونا به اقتصاد به ویژه در نواحی کوچک مقیاس بوده و رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی امری مهم در پایداری این صعنت در جوامع آسیب دیده است. هدف انجام این پژوهش بررسی سطح و میزان رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی نهادهای دولتی و محلی و مدیران واحدها و مجتمع های پذیرایی در مواجهه با بیماری کرونا می باشد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شده که 280 پرسشنامه بین فعالان بخش گردشگری و کارشناسان توزیع و تکمیل شد و پایایی داده ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در SPSS تأیید و پس از آن متناسب با موضوع مقاله از آزمون های همبستگی و آزمون T تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بیشترین میزان رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی واحدهای پذیرایی در برابر بیماری کرونا به رستوران ها با میزان 25/4 و کمترین آن به لمکده و استراحتگاه با مقدار 55/2 و 77/2 اختصاص یافته است. همچنین بررسی ها نشان داد که به طور کلی فعالان حوزه گردشگری، کارشنان و مسئولین نسبت به گردشگران ورودی به مجموعه های پذیرایی احساس مسئولیت داشته اند و پروتکل های بهداشتی در برابر بیماری کرونا را رعایت کرده اند. 

Assessing the Responsibility of Tourism Industry Stakeholders in Responding to the Coronavirus Crisis: A Case Study of Catering Units Located in Tourist Routes in the County of Binalood

The outbreak of the COVID-19 pandemic has significantly affected various sectors, including tourism activities. The social responsibility of stakeholders in the tourism industry towards tourists has become crucial, with adherence to health guidelines being a key motivation for the use of catering units. Tourism serves as a solution to mitigate the economic losses caused by the pandemic, particularly in small-scale areas, and social responsibility plays a vital role in the sustainability of the industry and its impact on communities. This research aims to investigate the level and extent of social responsibility compliance among government institutions, local organizations, and catering unit managers in the face of the COVID-19 pandemic. A questionnaire was utilized to collect data, with 280 questionnaires distributed and completed by tourism sector professionals and experts. The reliability of the data was confirmed using Cronbach's alpha test in the SPSS, and correlation tests and T-tests were conducted for data analysis. The findings indicate that restaurants demonstrated the highest level of compliance with social responsibility against the COVID-19 pandemic, with a rating of 4.25. Conversely, Lamkadeh and resorts exhibited the lowest ratings of 2.55 and 2.77, respectively. Overall, the research reveals that tourism professionals, experts, and officials are aware of their responsibility towards incoming tourists in hospitality complexes and diligently follow health protocols to combat the spread of the COVID-19 disease.              

تبلیغات