آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

موضوع مقاله، تأملی در حوزه معرفت شناسی اخلاق و عقل و ارتباط آن با عرفان و شیوه تفکر عرفانی در شعر و اندیشه مولوی بلخی است. این پژوهش برای جواب دادن به این پرسش است که تربیت به صورت های گوناگون و عقلانیت چگونه تبیین شده و دارای چه مراتبی است.فرضیه ای که در ذهن پژوهشگران شکل می گیرد این است که مولوی تلقی خاصی از «عقل و رابطه آن با خداوند و تربیت انسان» داشته و به سبب این که یکی از مهم ترین بخش های مثنوی خود را به آن اختصاص داده، در پی شکل دهی شاعرانه عارفانه به آن مفهوم و بن مایه بوده است. وی سرفصل ها، چهارچوب ها و اصول کلی با زیرمجموعه های خاصی را برای ع قل، مراتب آن و پیشروان عقل جامعه طرح کرده است.شیوه بررسی در این مقاله، تحلیل محتوایی (Content Analysis) است که با استفاده از آن و تجزیه و تحلیل داده های متن، به ابعاد گوناگون سؤال های طرح شده، پاسخ داده شده است.

A Survey of Ethical and Rational Epistemology and their Relationship with Mystical Thoughts of Mowlavi Balkhi

Subject of this paper is related to epistemology, ethics and wisdom and its relationship with mysticism and mystical way of thinking of Balkhi Rumi's poetry and thought. This research answers the question of how to train for various reasons and what steps to explain. What comes in the mind of researchers as an assumption is the fact that Rumi had a special affinity toward "rationality and its relationship with God and nurturing human being". And since this is a significant part of Masnavi, the book, he strived to reform it into poetic mystic theme. He has designed some chapters, frameworks, and general rules with special subdivisions regarding rationality, its stages, and pioneers in social rationalities.

تبلیغات