آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

الهی نامه، پس از منطق الطیر یکی از ارجمند ترین مثنوی های عطار است. این مثنوی، یک داستان بلند است که از 22 مقاله و با بهره گیری از عنصر «گفت وگو»، میان پدری با شش پسر خود، که هر یک آرزویی دارد، تشکیل شده است.آرزوهایی که برای ارجاع به حقایقشان تأویل می شوند و پدر آن ها را تأویل می کند. عطار برای بیان اندیشه های عرفانی خویش، از حکایت های تمثیلی بسیاری استفاده کرده است. بخشی از این حکایت ها که از زبان عارفان نقل می شود، مفیدترین ابزار برای تجسّم آموزه های عرفانی عطار به شمار می آید. این مقاله سر آن دارد که پس از معرفی الهی نامه، حکایت عارفان را، برای ردیابی اندیشه های عطار، که حاوی مقوله هایی مشخص نظیر معنی گرایی، ترک و بی توجهی به خیال اندیشی، دنیا، کم خواری، پاکبازی و مرگ است را دسته بندی نماید. این پژوهش که از رهگذر باز خوانی حکایات عارفان شکل می گیرد، نشان می دهد که عطار کما بیش به تمام آن چه سالک برای طی طریق با همرهی پیر نیازمند است، اشاره کرده و در تمام این مسیر به گذر دادن مخاطب از نقص به کمال کوشیده است.

Mystical Teachings of Gurus in Attar's Elahinameh

Following Mantegh O lteir, Elahinameh is considered as the most eminent Masnavi by Attar. This Masnavi is a long story composed of 22 articles, utilizing a “dialogue” between a father and his six sons who have their own dreams individually. Their father interprets their dreams into reality. Attar utilized many figurative stories to express his mystical thoughts. A part of the stories quoted from Attar is considered as the most useful tool to visualize mystical doctrines of Attar.  This paper aims to classify Mystics' stories following introduction of Elahinameh to trace Attar's thoughts containing definite concepts such as meaning, quitting and neglecting wish fulfillment, the world, little food consumption, fair play and death. This paper, which originated from reading over Mystics' stories, shows that just as a spiritual traveler is in need of companionship by a guru, Attar tries to ferry the audience from imperfection to perfection in this way.

تبلیغات