آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

عماء در برگیرنده تمامی اشکال هستی است، همچون ملائک مقرب، انواع و گونه های افراد؛ پس این ظهور اولیه تمامی عالم را در برمی گیرد. بدین ترتیب عماء را می      توان وجود منبسط انگاشت که تمامی عالم را از جبروت تا ناسوت همچون یک واحدِ مشتمل و کُل گرا در برمی گیرد. عماء همچون نَفَس رحمانی حق، که وابسته و همبسته   به خود اوست،[1] در دو سطح می   تواند به کار گرفته شود: یکی به عنوان وجود منبسط یعنی یک واحد کُل            گرا که از جبروت تا ناسوت را دربردارد و دیگر اینکه در سطحی بالاتر از ملکوت یعنی به قولی احدیت و یا واحدیت. به همین دلیل است که عده ای آن را به احدیت و عده ای آن را به واحدیت نسب ت داده اند. البته به این دلیل است که عماء چون به ابر نازک تعبیر شده است؛ بعضی آن را مقام احدیت گفته اند، زیرا مقام احدیت در حجاب عزّت و سماء رفعت است؛ و بعضی آن را مقام واحدیت گفته اند؛ زیرا مقام  واحدیت واسطه بین سماء اطلاق و ارض تقیید است، همانطوری که ابر واسطه بین سماء و ارض است.

Ama position in ontological debates

AMa’includes all forms of life, such as proximate angels, types and kinds of people, so it takes the appearance of the whole world. AMa’ so Voujod_al_monbaset thatall of the Gabarout to the Nasoot as a holistic unit and covers included. AMa’ such as the right to Nafas al-Rahmani, depending on his own, can be used at two levels: An expansive as the one kolgera which includes of the Gabarou to the Nasoot, and that the higher level of the Malakout that the promise Ahadyat or Vahedyat. That is whysome people it Ahadyat and some have attributed it to Vahedyat. Itis for this reason that AMa’ interpreted as a thin cloud, some Ahadyat officials have said it, because as Ahadyat the veil of dignity and sublimity Sama, and some Vahedyat officials have said it, because as an intermediary between Sama refers Vahedyat and Tqyyd arz, as the cloud is the intermediary between Sama and Arz.

تبلیغات