آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

شناخت ویژگی هایی کاثر، تحلیل معانی، فهم مسائل ادبی و آگاهی خواننده را نسبت به میزان دانش و معلومات صاحب آن بیشتر می سازد. آثار امیر خسرو دهلوی از متون مهم ادبیات فارسی به حساب می آیند. یکی ازین آثار، «مجنون و لیلی» است که به تقلید از لیلی و مجنون نظامی سروده شده است. هر کس در نگاه اوّل به جنبه های عاشقانه و غنایی داستان مجنون و لیلی می اندیشد، امّا با مطالعه و ورود به داستان در می یابد که امیر خسرو در حوزه تصوّف، عرفان، اخلاق و نیز معارف اسلامی آگاهی کافی داشته است و این آگاهی به خوبی در آثار وی نمود پیدا کرده است، چون از هشت سالگی با شیخ نظام الدین اولیاء حشر و نشر داشته است و خود نیز فطر تیبیدار داشت، اشعار و آثار او تحت الشعاع ضمیر روشن و آگاه وی از تعالیم عالیه دین بوده است. این مقاله به بررسی نمود شریعت، عرفان واخلاق در مثنوی «مجنون و لیلی» می پردازد که شاعر از آنها بهره گرفته است.

Shari’ah, Mysticism, and Ethics in Amir Khosro Dehlavi’s “Majnoon va Leili”

Appreciating the characteristics of a work of art will increase the semantic analysis, understanding literary issues, and the knowledge of reader against the knowledge and understanding of the creator of the work of art. Amir khosro Dehlavi’s works of art are deemed as the significant texts of Persian literature. Leili va Majnoon is one of his works which is composed as an imitation of Nezami’s Leili va Majnoon. At the first glance, everyone thinks about lovely and lyrical aspects of Majnoon va Leili, but after getting involved in studying the story, the reader finds out that Amir Khosro has adequate amount of knowledge in the field of mysticism, Sufism, ethics, and Islamic education so that such a knowledge was well reflected in his works because since being eight years of age he was interacting with Sheilkh Nezamedding Owliya and he himself had a cautious instinct. His poetry and other works are overshadowed by his clear and knowledgeable nature out of higher religious trainings. This paper deals with the symbols of Shari’ah, mysticism and ethics in Majnoon va Leili couplet out of which the poet draws upon.

تبلیغات