آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

یکی از واقعیّت های تاریخی در مورد پیامبران، شأن نزول های جعلی و ساختگی است که در برخی تفاسیر فریقین وجود دارد. از جمله آیاتی که روایات جعلی در تفسیر آن وارد شده آیه 37 احزاب،20نجم و24 سوره یوسف است. این پژوهش، اسباب نزول درتفاسیر فریقین را از حیث اعتبار سنجی با غرض و مقاصد همان سُوَر، مورد ارزیابی قرار داده و گویای این است که غرض سوره، نقش مهمی در اعتبارسنجی اسباب نزول آن سوره دارد. به عنوان نمونه؛ یکی از اغراض سوره یوسف، بیان ولایتى است که خداوند نسبت به بنده اش دارد ویوسف را از مخلصان معرفی می نماید. اما؛ در اسباب نزول آیه ی 24 یوسف، روایاتی آمده که در تضاد کامل با غرض سوره است و اعمالی را به آن جناب نسبت می دهد که در شأن پیامبر مخلص نیست. بدین شیوه می توان به استناد به غرض سوره، روایات اسباب نزول ذیل آیه مذکور را جعلی و نامعتبر دانست. آنچه پژوهشگران در این پژوهش به روش توصیف، تعلیل و تحلیل به آن دست یافتند این است که در هر سه آیه، شأن نزول ها معارض با غرض سوره و غرض سوره، معیار و میزان برای ارزیابی شأن نزول است. کلید واژه: شأن نزول، غرض سوره، آیه 37 احزاب، آیه 19/20نجم، آیه 24یوسف.

The role of the purpose of the surah in evaluating the causes of revelation with a case study: verses 37 of the parties, 20/19 Najm and 24 Yusuf

One of the historical facts about the stories of the prophets is the dignity of the false revelations that are found in some interpretations of the sects. Among the verses in which fake narrations are included in the interpretation are verse 37 of Ahzab, 20 Najm and 24 of Surah Yusuf, while the invalidity of these revelations according to the purpose of the same surah is quite obvious that the revelation is compatible with the position and duty of a prophet. Has not been. For example, one of the purposes of Surah Yusuf is to express the guardianship that God has over His servant, and introduces Yusuf as one of the sincere. But; In the reason for the revelation of verse 24, Yusuf mentions narrations that are in complete contradiction with the purpose of the surah and attributes actions to him that are not under the guardianship of God in the dignity of the lover and the individual. In this way, based on the purpose of the Surah, the causes of revelation in the above case can be considered as fake and invalid. This research, which is based on a descriptive-analytical method, has evaluated the cause of revelation in the interpretations of the two parties in terms of validation with the same intentions and intentions. Therefore, the purpose of the surah is an effective step in validating the cause of revelation

تبلیغات