بررسی و نقد روایات داستان آدم(ع) با درونمایه اسرائیلیات در رویکرد تفسیری منهج الصادقین (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با آغاز عصر تدوین تفسیر، اسرائیلیات فراوانی که وارد حوزه فرهنگ اسلامی شده بود به تفاسیر راه یافت که تفاسیر شیعه نیز از این پدیده پیراسته نبودند. پرسمان نخست در این جستار آن است که شیوه رویارویی مفسران شیعی و ریشه های آن چه بوده است. می توان گفت رویکرد مفسران شیعی به روایات اسرائیلی، یکسان نبوده است. ریشه های پیدایش رویکرد تفسیری پذیرش روایاتی از این دست، می تواند: یکی، پرهیز از بررسی سندی روایات و دیگری پرهیز از تحلیل دلالی و عرضه آن ها بر دلایل قطعی نقلی و عقلی باشد. پژوهش حاضر مطالعه ای کتابخانه ای است که با رویکرد کیفی و با استفاده از روش های تحلیل سندی و متنی این موضوع را بر پایه قرآن و احادیث بررسی نموده است. تفسیر شیعی «منهج الصادقین فی إلزام المخالفین» توسط ملا فتح الله کاشانی به رشته نگارش در آمده و به باور برخی محققان، بعد از تفسیر ابوالفتوح رازی ، بهترین و جامع ترین تفسیر فارسی تألیف شده تا آن زمان است. در تفسیر مذکور، روایات اسرائیلی به چشم می خوردکه بر رسیده می شود.A Study and Critique of the Narrations of Adam’s Story with the Theme of Israʼiliyyat in the Interpretive Approach of the Monhaj Al Sadeqin
Numerous Israʼiliyyat which had entered the field of Islamic culture found their way to commentaries by the beginning of compiling commentaries era and Shiite commentaries were not immune to this phenomenon, The first question in this article is what was the method of Shiite commentators’ confrontation and its roots. It can be said that the approach of Shiite commentators to Israeli narrations has not been the same. The origins of the interpretive approach to accepting such narrations can be: one, avoiding examining the authenticity of narrations and the other avoiding semantic analysis and presenting them for definite narrative and rational reasons. The present study is a library method that has studied the mentioned issue based on Quran and hadiths with a qualitative approach and applying documentary and textual analysis methods. The Shiite commentary "Monhaj al-Sadeqin fi ilzam al-Makhlefin" was written by Mullah Fathullah Kashani and followed by commentary of Abu al-Futuh Razi, it is the best and most comprehensive Persian commentary ever written according to some scholars. In the above interpretation, the Israeli narrations are seen to be studied.