بررسی و تحلیل ویژگی های اعجاز در پرتو اندیشه های قرآنی علامه جوادی آملی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از نکات برجسته و قابل تأمل در امر اعجاز به نحو عام توجه به ویژگی های آن بوده که آن را از بقیه امور خارق العاده مانند سحر تمییز داده و برتری اعجاز را ثابت می نماید. در این مهم، هرچند می توان اذعان نمود تمام فرق اسلامی و حتی اندیشمندان غرب نیز معتقدند که معجزات انبیا، خارق عادت است اما اینکه این خارق عادت بودن به معنی نقض قانون علیت بوده و یا در راستای آن تحقق می یابد سخنان متفاوتی بیان داشتند. این مقاله تلاش دارد تا به روش تحلیلی- توصیفی، ضمن تبیین برخی از مهم ترین شرائط اعجاز، به مواردی همچون بررسی رابطه میان عادت و طبیعت با اعجاز، رابطه اعجاز با قانون علیت، طفره ناپذیر بودن اعجاز، تبیین فاعل اعجاز و تعمیم تحدی در تمام اعجاز انبیا در پرتو اندیشه های قرآنی آیت الله جوادی آملی بپردازد. در این راستا اعجاز انبیا در پرتو ارتباط با علل غیبیه ای شکل می گیرد که خود حاکی از عجز دیگران است.Study and analysis of miraculous features in the Allameh Javadi Amoli's Quranic thoughts
One of the important points of the miracle in general is the attention to its characteristics, which distinguishes it from other miraculous things such as magic and proves the superiority of the miracle. In this regard, although it can be acknowledged that all Islamic sects and even Western thinkers believe that the miracles of the prophets are supernatural, but that this supernatural means violation of the law of causality or it is realized in accordance with it, said different words. This article tries to explain some of the most important conditions of miracles in an analytical-descriptive way, such as examining the relationship between habit and nature with miracles, the relationship between miracles and the law of causality, the inevitability of miracles, explaining the perpetrator of miracles and generalizing the challenge in all the miracle of the prophets in the Quranic thoughts of Ayatollah Javadi Amoli. In this regard, the miracle of the prophets is formed in relation with the occult causes, which itself indicates the inability of others.