آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

تأثیر جنسیت در فهم متون یکی از مباحثی است که در دهه های اخیر در حوزه فهم متون دینی مطرح شده است. با ورود دانش های فمینیستی، این نظریه حتی تا خوانش زنانه متون دینی و اسلامی پیش رفته است. هدف این پژوهش ترسیم جایگاه و شخصیت اجتماعی زن در بر تفاسیر آیات اختلافی بین زن و مرد در قرآن کریم است، موضوعی که موجب اتهامات ناروایی علی الخصوص در جوامع غربی به دین مبین اسلام شده است تا با تبیین و جمع عرفی میان روایاتِ به ظاهر معارض مربوط به زن و تشخیص احادیث صحیح از سقیم به رفع شبهات اقدام کند. در این پژوهش سعی گردیده است با روش توصیفی- تحلیلی و کتابخانه ای مفاهیم تفاسیر با رویکرد عقلی- اجتهادی، از قرن سوم هجری تا قرن پانزدهم ذیل این آیات اختلافی و از دیدگاه مفسران فمینیسم، میزان اثرگذاری این جریان فکری در آثار تفسیری مفسران در تفاسیر آیات اختلافی بین زن و مرد، مورد مطالعه قرار گیرد.

Feminism and its effect on the interpretations of conflicting verses between men and women

The effect of gender on the understanding of texts is one of the issues that have been proposed in recent decades in the field of understanding religious texts. By the advent of feminist science, this theory has even advanced to the female reading of religious and Islamic texts. The purpose of this study is to depict the status and social personality of women in the interpretations of conflicting verses between men and women in the Holy Quran, a subject that led to accusations, especially in Western societies, to the religion of Islam to remove the doubts by explaining and combining the customary between the narrations seemingly contradictory related to women and distinguishing the correct hadiths from Saqim. In this research, it has been tried with descriptive-analytical and library method of concepts of interpretations with rational-ijtihad approach, from the third century to the fifteenth century under these conflicting verses and from the point of view of feminist commentators, the impact of this trend of thought on interpreters' interpretive works in interpretations of conflicting verses between men and women to be studied.

تبلیغات