نویسندگان: فاطمه انصاری

کلید واژه ها: معرفت معرفت مقرب معرفت امام فقیه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۴۰۳ - ۴۲۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۷۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

از منظر ثقلین فقه مساوق فهم عمیق در دین، و تفقه نوعی تفهم و تعقل در ولایت و تحصیل معرفت است، و هرآنچه مقابل این معرفت قرار می گیرد، وهم و سراب یعنی لیس بشیء یا لا شیء است که مبعِّد و مُبغض مولی است. تنها معرفت مقرِّب که مصیب واقع و عند الله می باشد همان معرفه الامام است؛ زیرا اصل و اساسِ معرفه الله و عبودیت خداوند، معرفت امام است؛ در غیر این صورت تخصصاً از عنوان معرفت خارج خواهد بود. بنابراین مستفاد از نصوص؛ «فقیه» به کسی اطلاق می شود که علاوه بر ظواهر گزاره های تشریعی، در بطون آن ها نیز تعمق کند و به معرفه الامام که همان معرفت مقرب است، عارف شود. بنابراین ملاک و مناط فقاهت، ابتناء بر درایت امر معصومین (علیهم السلام) دارد؛ یعنی در عین حال که ظهورات کلام حجج الله بر خلق حجیت دارد، بر فقیه واجب است که نسبت به لحن قول و معاریض(معانی پنهان و اشارات کلام) معصوم معرفت تحصیل کند؛ یعنی در بطون و حقایق کلام معصوم تعمق کند تا از اوهام و ظنون اجتناب نماید. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی ضمن تبیین معنای حقیقی معرفت، به بررسی ملاک و مناط فقاهت از منظر ثقلین می پردازد.

A New View at the Truth of the Meaning of Knowledge and the Criterion of Jurisprudence from the Perspective of Thaqalayn

From the point of view of Thaqalayn, jurisprudence is equivalent to deep understanding in religion, and jurisprudence is a kind of understanding and reasoning in guardianship and acquisition of knowledge, and whatever is opposed to this knowledge is illusion and mirage, i.e Laysa Beshay or La Shey which is the temple of Movla. The only near knowledge that is the real calamity and Endallah is the knowledge of the Imam; Because the basis of knowing God and worshiping God is the knowledge of the Imam; Otherwise, it will be specifically out of the title of knowledge. So use the texts; "Faqih" refers to a person who, in addition to the appearances of legislative propositions, also meditates on them and becomes a mystic by the knowledge of the Imam, which is the knowledge of adducent. Therefore, the criteria and rules of jurisprudence are based on the wisdom of the infallibles (peace be upon them); That is, while the manifestations of the word of Hajaj Allah have authority over the creation, it is obligatory on the jurist to acquire the knowledge to the words and the opposites (hidden meanings and allusions of the word) of infallible; That is, to deepen on the heart and truths of the words of the infallible in order to avoid delusions and suspicions. This descriptive-analytical study, while explaining the true meaning of knowledge, examines the criteria and areas of jurisprudence from the perspective of Thaqalayn.

تبلیغات