ارائه مدل برنامه درسی مبتنی بر توسعه پایدار از دیدگاه قرآن کریم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه پایدار و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان بوده است. روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بوده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از سه گروه اسناد، متخصصان در زمینه توسعه پایدار در دانشگاه های شهر تهران و متخصصان برنامه درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه بود. برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز از نمونه گیری هدفمند استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل اسناد بود. روایی محتوایی مصاحبه با استفاده از نظر متخصصین مطالعات برنامه درسی به دست آمد. نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی انجام شد و اعتبارسنجی الگوی ارائه شده از روش دلفی استفاده شد.Presenting a Curriculum Model based on the Sustainable Development from the Perspective of the Holy Quran
The purpose of this study was to design a curriculum based on sustainable development and its validation from the perspective of experts. The method of the present study was qualitative content analysis with an inductive approach. The statistical population of the study consisted of three groups of documents, experts in the field of sustainable development in Tehran universities and curriculum specialists of the Ministry of Science, Research and Technology in this field. Purposeful sampling was used to determine the required sample size. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and document analysis. Content validity of the interview was obtained using the view of experts of curriculum studies. The results of data analysis were performed in three stages: open coding, theoretical coding and selective coding and Delphi method was used for the validation of the proposed model.