آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

هدف اصلی این پژوهش واکاوی افراط گری دینی و نقش تعلیم و تربیت اسلامی در مهار آن می باشد. از نظر فلسفه و پارادایم حاکم بر پژوهش جزء پژوهش های کیفی و در پارادایم سازنده گرایی- تفسیری قرار داد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی(کتابخانه ای) است. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش ها و اسناد موجود مرتبط در سایت های علمی می باشد. نمونه آماری تا رسیدن به اشباع نظری و استخراج مقوله های افراط گرایی دینی ادامه یافته است. ابزار پژوهش شامل تمامی اسناد و مدارکی است که در رابطه با افراط گرایی دینی و شیوه استفاده از آموزش های دینی در شکل گیری افراط گرایی وجود دارد(از طریق فیش برداری)، می باشد. روش تجزیه و تحلیل در پژوهش حاضر تحلیل مضمون است. در این روش از طریق تحلیل متون مورد نظر به صورت استقرائی، مؤلفه های تربیت مطلوب به منظور مهار افراط گرایی دینی تدوین گردید.

A Survey on Religious Extremism and the Role of Islamic Education in its Controlling

The main goal of the present research is to study religious extremism and the role of Islamic education in controlling it.  This type of research classifies in qualitative and in the sub – field of interpretative – structuralism paradigm from philosophy and paradigm viewpoint. The method of the research is qualitative content analysis (librarian). The statistical population includes existing related researches and documents in scientific websites. Statistical sample is continued to achieve theoretical saturation and finding religious extremism issues. Tools of research are all documents and deeds which are related to religious extremism and guidance of applying religious learnings in forming extremism (by taking notes). Thematic analysis is the analytical method of this research. The desirable education elements are compiled by analyzing related contexts by inductive reasoning.

تبلیغات