بررسی معنایی واژه خسران در قرآن کریم با تکیه بر مضامین سوره عصر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صحابه رسول خدا(ص) از فضای نزول و لغات بکار رفته در آیات قرآن، آگاه بودند و در اکثر موارد، مراد آیات الهی را می فهمیدند، اما با گذشت زمان و روی آوردن اهل عجم به دین اسلام، معنای برخی از آیات برای مخاطبان نسل های بعدی مشکل گردید. یکی از راه های شناخت معنای آیات الهی، دقت در تک واژه های قرآنی و مطالعه سیاق کلمات و عبارات قرآنی است. از این روی، نوشتار حاضر، به روش توصیفی تحلیلی در صدد تبیین واژه خَسِرَ و خُسران از آیات قرانی با تأکید بر سوره عصر انجام گرفته و با مفهوم شناسی این واژه و دیدگاه مفسران برجسته در مورد وجوه خسران در قران، و مصادیق خاسران بدین نتیجه رسید که؛ خسران در لغت به معنای کم شدن و زیان کردن و نیز گمراهی و ضلالت است. واژه خَسِرَ با مشتقات اش 65 بار در قرآن به کار رفته و سوره عصر نیز به طور ویژه به عوامل خسران و راه های نجات از آن پرداخته است. بنابراین خسران به معنای باختن سرمایه اعم از سرمایه های مادی یا معنوی است. سرمایه معنوی انسان عمر اوست که با ایمان به خدا، پیامبر، قرآن کریم، ولایت امام علی(ع) و انجام اعمال صالح است که عامل نجات از زیان می باشد همانگونه که توصیه به حق و صبر سبب فلاح و رستگاری در دنیا و آخرت می گردد.Semantic Study of Damage in Holy Qur'an Based on Asr Surah’s Concepts
Prophet Mohammad’s (peace be upon him) companions (followers) were aware of the revelation and terms applied in Verses of Qur'an, and in most cases understood the meaning of Divine Verses; but understanding meaning of some verses became difficult for future generations through time. One way to understand the meaning of Divine Verses is to be careful at the Qur'an’s morphemes and studying the authenticity of Qur'anic words and phrases. Therefore, the present article is a descriptive-analytic one which seeks to explain the word destruction and damages from Qur'an’s Verses by emphasis on Asr Surah and by studying the concepts of damage from interpreters’ viewpoints came to conclusion that term damage and it’s derivatives have been repeated 65 times in Qur'an and Asr Surah has specifically addressed the causes of loss and the ways to escape it. Therefore, damage means loss of capital, either worldly or unworldly. The unworldly capital of human is his life, which may be saved and salvaged by faith in God, Prophet, Holy Quran, Imam Ali and doing righteous deeds that save salvation, just as advising righteousness; since patience leads to salvation in the world and Hereafter.