آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

هدف این پژوهش بررسی روش های مشترک تربیت اخلاقی در قرآن و نامه 31 نهج البلاغه است. روش بکار گرفته شده در این تحقیق، با توجه به ارتباط نزدیک و تنگاتنگ روش، هدف ها و ماهیت موضوع تحقیق، روش تحلیلی- استنباطی است. روش گردآوری مطالب، کتابخانه ای و بررسی اسناد، جامعه آماری شامل متن و ترجمه آیات قرآن و نامه یادشده است. در این پژوهش به دلیل لزوم جامعیت نمونه، نمونه گیری انجام نشده و کل جامعه آماری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مفهومی استفاده شده، و با توجه به موضوع و هدف این پژوهش، از شیوه بررسی بافت یا سیاق مفهوم برای تحلیل مفاهیم بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد روش های مشترک تربیت اخلاقی در قرآن و  نامه 31 نهج البلاغه عبارت اند از موعظه، ارائه الگو، محبت، عبرت آموزی، توبه، و مراقبه و محاسبه.

Common Methods of ethical Educations in Holy Quran and Letter No. 31 of Nahj Al Balaghah

The goal of the present paper is to study the common ethical education methods in Holy Quran and letter no. 31 of Nahj Al Balaghah. According to the close and tight relationship of the method as well as the goals and subject of the research, the applied method is analytical – inferential. The data compilation and collection is librarian and the statistical society includes Quran’s text and translation as well as the mentioned letter. The present article also applies conceptual analysis for analyzing the data based on the subject of the research. The findings show that the common ethical education methods in Holy Quran and letter no. 31 of Nahj Al Balaghah are advice, pattern, kindness, repentance, closeness and calculation.

تبلیغات