آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

وقوع نسخ در قرآن را گروهی پذیرفته و گروهی انکار کرده اند. قرآن پژوهانی هم که به این رخداد معتقدند، در مصادیق و شماره آیات منسوخه با هم اختلاف دارند. البته محققان معاصر تعداد این آیات را بسیار اندک بر شمرده اند؛ در این میان مرحوم محمد هادی معرفت ؛ مؤلف کتاب «التفسیر الاثری الجامع»، نزدیک به بیست آیه را منسوخ دانسته و آن ها را در هشت بخش محدود نموده است. از دیگر قرآن پژوهان معاصر، محمد عزّه دروزه ؛ مؤلف کتاب « التفسیر الحدیث» است که در اکثر آیات وقوع نسخ را نپذیرفته و به جای آن، حکم سابق را تعدیل یافته به شمار آورده است. وی برای پذیرش یا رد نسخ آیات، به ترتیب نزول، محتوا و سیاق، روایات صحاح، سیره نبوی و سیره خلفای راشدین عنایت داشته و در مواردی نسخ با سنت را نیز باور دارد. نوشتار حاضر با مقایسه دیدگاه های این دو محقق، مبنای نظری آن ها را درباره وقوع نسخ در قرآن تبیین کرده است.

The Comparative Study of Reincarnation “Al – Tafsir Al – Athari Al – Jame’ and Al – Tafsir Al - Hadith” Point of View

The reincarnation event is accepted by a group of people and ignored by some. The Quran scholars who believe in this, argue on the number of verses about the abovementioned subjects; although the contemporary scholars know these verses very few. Mohammad Hadi Ma’refat – the author of Al – Tafsir Al – Athari Al – Jame’ – knows these verses about twenty and has limited them in eight sections. Another Quranic Scholar – Mohammad Ezzah Darouzeh the author of Al – Tafsir Al – Hadith –believed in reincarnation in most of the verses. The present article expresses the basics of their theories by comparing these two Quranic scholars about the reincarnation.

تبلیغات