آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

در این پژوهش الگوی ارتباطی حضرت نوح(ع) در قرآن کریم بر اساس مدل هایدر مورد بررسی قرار گرفته است. مدل مذکور شامل عناصر سه گانه پیام فرست، پیام و مخاطب می باشد که بر اساس آن پیام فرست به دنبال تغییر نگرش در مخاطب است. با مطالعه سیره ارتباطی این پیامبر الهی در قرآن کریم می توان اینگونه بیان کرد که "پیام فرست" باید دارای ویژگی های نظیر اعتبار منبع، استدلال محوری، توکل به خداوند و ... باشد و "پیام" نیز به عنوان عنصر دیگر فراگرد ارتباطات باید ویژگی هایی مانند محتوای توحیدی و نیز ارائه به شکل دلسوزانه و مستمر را دارا باشد و "مخاطبان" نیز اگر دارای انتظارات ناصحیح و درخواست های غلط و به دنبال ایجاد تعارض، لجاجت و ... باشند مأموریت ارتباطی منجر به شکست شده و تغییر نگرش در اکثریت مخاطبان ایجاد نخواهد شد.

Noah (AS) communication model in Quran

In this article Noah (AS) communication model in Quran base on Haydr model is studied. The model consists of three elements: sender, massage and audience. The sender wants to change attitude audience. Sire of communication with the prophets in the Qur'an can be paraphrased as the "sender" must have features such as source credibility, central argument, trust in God, and so forth."Message" as well as other elements of the communication process have features such as integrated content and also to have concerted and sustained .If the "audience" seeks to wrong expectations and create conflict, obstinacy, communication mission have led to the failure and changing attitude of the majority of  the audience will not happen.

تبلیغات