آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

تجلی قرآن و حدیث در سروده های پارسی گویانِ سده های سوم و چهارم چندان گسترده نبود و دوران اولیه خود را می گذراند. مضامین ادبی در آن عصر، بیش تر بر محور مدح و ستایش، عشق، تغزل سرایی می چرخید تا این که بلوغ و تحول شعر فارسی با سنایی آغاز شد و بازتاب انوار آیات قرآنی، احادیث، معارف دینی، تفکرات عرفانی و معانی دلپذیر را با قداستی ژرف جایگزین ستایش های مبالغه آمیز گردانید. حکیم سنایی معارف، معانی و احکام دلپذیر آیات و احادیث را با بیانی شیوا به گوش دل و جان رساند. این حرمت و تبرک با استناد و استشهاد از آیات و احادیث در شعر فارسی گسترشی روزافرزون یافت تا سرانجام در سده هفتم و هشتم به ویژه در «مثنوی» مولانا به اوج خود رسید. در این مقاله بر آن هستیم که اثرپذیری واژگانی، گزاره ای، گزارشی، الهامی و بنیادی، تأویلی، تطبیقی، تصویری، چندسویه حدیث را در دیوان سنایی مورد بررسی قرار دهیم.

Affected by Sanai Ghaznavi Azqran practices and traditions

Expression Vhdys Quran in Persian poetry Guiana third and fourth centuries was so vast that he spent his early History and traditions. Literary Themes in the evening, mostly  on Vstaysh praise, love, lyricism lyricism spun centered until the maturity of Persian poetry Vthvl Senate began and reflected lights Quran, Hadith, religious, mystical thought Vmany pleasant, with deep sanctity replaced Stayshhay Myzgrdanyd overrated. Hakim Sanai education, meaning the Vahadys Dlpzyrayat Rules, stating she would listen to John's heart. citing the sanctity Vtbrk Vastshhad, Vahadys verses in Persian poetry in expanding Afrzvn Tasranjam eighth in the seventheen century, specially Maulana Drmsnvy peaked. In this paper, we work on flexible terms, statement, report, Vbnyady inspiration,basic and interpretation, adaptation, video, multi-sided hadith Drdyvan Anonymous, examined.

تبلیغات