آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

تأمّلی در ادبیات منثور و منظوم عرب، گاه اصحاب اثر را در قامت ساحرانی می نمایاند که استادانه قلوب را مسحور، لب ها را ممهور، عقول را متحیّر و فحول کلام و ادب را متغیّرالحال می کردند؛ اما این ساحت پر نقش و نگار با آمدن قرآن قرار از کف بداد و زیبایی و دلربایی را در سایه کلام خدایی تجربتی نو نمود و شاید راز سر به مهر تأکید پیامبر صاحب مهر بر تمحّض بر کلام به عنوان مرام اعجاز خویش در همین مقوله قابل پی جویی باشد. چه آن که هم او (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در موارد عدیده اعجاز کلام وحی را در مقابل دیده منکران قرار می داد و بر آن بود تا به لسان قوم عرب و در پناه بیان شیوای ربّ (جلّ و علا) به شیوه ای کلامی با آنان چالش کند و سریر نخوت ایشان را به سنگ اعجاز کلامی قرآن خُرد کند و حاصل این تحدّی و دعوت به چالش، پیدایش فرع شایسته ستایشی است که از آن با عنوان «علم بلاغت» یاد می شود.

The Quran, Appearance and Growth of the Rhetoric science

A reflection on Arabic prose and poetical literary works, reflects sometimes their creators in the role of sorcerers that were masterly charming the hearts, sealing the lips, astonishing the wisdom, and changing the state of the pioneers of the word and literature; but this full patterned arena has lost its patience by the appearance of the Quran, and has borne a new experience of charm and aesthetics thanks to word of God and maybe the sealed secret of the kind prophet’s emphasis upon the focus on the word as the ideology of his miracle can be followed in this same subject. As in many cases, he –peace be upon him and his family- boasted about the miracle of the word of revelation under dissenters’ eyes, and intended to challenge them in Arab people’s tongue in the shelter of God’s eloquent words, and to crush their throne of arrogance by the stone of verbal miracle of the Quran. And the result of this confrontation and invitation to challenge was the emersion of the admirable corollary that is mentioned now as “rhetoric”.

تبلیغات