آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف از انجام این پژوهش دست یابی به چهره ی ترسیم شده از مادری،  بواسطه نقشی است که توسط سوپرمام ها در اینستاگرام اجرا شده و همچنین مطالعه سبک و ابعاد زندگی آنها از دیگر اهداف این پژوهش بوده است. برای رسیدن به این اهداف از روش مردم نگاری شبکه ایی (نتنوگرافی) استفاده کرده ایم.نتایج بدست آمده از تحلیل تماتیک، شامل 6 تم اصلی «نمایش مادرانگی کامل»، «زیبایی شناختی کردن مادری»، «بازتولید الگوهای سنتی مادرانگی »، «نمایش من ایده آل»، «سبک مند کردن زندگی روزمره»، «نمایش خانواده خوشبخت و برخورداری از روابط مطلوب» است. سوپرمام ها از طریق زیبایی شناختی کردن مادری سعی در بازشکل دادن به مادری به عنوان الگویی مطلوب را دارند. تصویر ایده آل و دل فریب مادرانگی که با ظرافت تمام توسط سوپرمام ها در اینستاگرام به نمایش گذاشته می شود اگرچه ممکن است برای دیگر مادران دست نیافتنی باشد، با این حال چهره تازه ا ی از مادرانگی را ایجاد کرده است. درصورتیکه ضرورتا مادرانگی سنتی را به چالش نمی کشند بلکه این تصویر تداوم الگوی مادرانگی سنتی اما در لباس جدید است. اگرچه مادرانگی همچنان با فداکاری و مهر منسوب به آن معنا می شود و به لحاظ معنایی تفاوت چندانی با دهه های پیش از خود نمی کند، با این حال مادران اینستاگرامی در تعریف هویت مادری و فردی خود و همچنین راه و روش والدگری و فرزندپروری به شیوه ی متفاوت ایفای نقش کرده اند.

Supermoms and the Concept of Motherhood in Instagram

This study attempts to examine the characteristics of motherhood according to the role presented by mothers on Instagram. It also examines the lifestyle and other aspects of the lives of supermoms and their followers. To achieve these objectives, we used netnography and direct observation. The results of the thematic analysis include six main themes as follows: “the presentation of perfect motherhood”, “the aestheticization of motherhood”, “the reproduction of traditional patterns of motherhood”, “the presentation of the ideal self”, “the stylization of everyday life”, and “the presentation of the happy family with the desired relationship”. Supermoms attempt to reshape the image of motherhood as a desirable role through aestheticization. The ideal and deceptive image of motherhood presented by supermoms on Instagram, though it may be unattainable for other mothers, has created a new image of motherhood. Just as they provide a new image of motherhood, they do not necessarily challenge traditional motherhood. Rather, this image is a continuation of the traditional motherhood pattern, but in a new guise. Although motherhood still means sacrifice and love, and is semantically no different than it was decades ago, Instagram mothers acted differently in their maternal and personal identities, as well as in their parenting.

تبلیغات