مطالعه تطبیقی پیکره زن در کاشی کاری بناهای «باغ ارم» و «خانه زینت الملوک» با تأکید بر نظریه ریخت شناسی پراپ (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
«باغ ارم» و «خانه زینت الملوک» از بناهای مهم و تاریخی شهر شیراز در دوره قاجار است. موضوع اصلی این دو بنا با تزئینات اصلی نقش زن و تحلیل فرمی آن، بر مبنای نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ، مسئله اصلی این پژوهش است. پژوهش حاضر براساس روش تاریخی تطبیقی بررسی شده و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای (اسنادی) و با رویکرد تاریخی براساس نظریه ریخت شناسی صورت گرفته است. این پژوهش به این سؤالات پاسخ می دهد: ریخت شناسی فرم زن در کاشی کاری این دو بنا چگونه کار شده است؟ چه شباهت ها و تفاوت هایی دارد و چگونه با نظریه پراپ قابل تطبیق است؟ در انتهای این پژوهش نتیجه گرفته می شود که نقش زن در قالب شخصیت های شیرین، بلقیس و زلیخا از نقش های اصلی تزئینی در سردر باغ ارم و خانه زینت الملوک است. نقش های اصلی تزئینی زنان در این بناها با لباس و آرایش قاجاری کار شده است. زن به منزله عنصر اصلی تزئینی در کاشی کاری این سردرها بر خویش کاری نقش زنان تأکید دارد و قابل تطبیق با نظریه پراپ بوده است.A Comparative Study of the Female Body in Tiling of the Buildings of "Eram Garden" and "Zinat Al-Muluk House" with Emphasis on Propp's Morphological Theory
The "Eram Garden" and "House of Zinat al-Muluk" are important and historical buildings in Shiraz during the Qajar period. The main subject of these two buildings with the decorations of the women role and its formal analysis based on the theory of morphology of Vladimir Prop is the main issue of this research. The present study is based on the historical-comparative method. is the data have been collected from library (documentary) and with a historical approach based on morphological theory. This research analyzes the morphology of the female form in the tiling of these two buildings. The study also examined the similarities and differences of the buildings according to Propp's theory. It is concluded that the role of women in the form of the characters of Shirin, Belqis and Zuleikha is one of the main decorative images in the entrance of Eram Garden and the house of Zinat al-Muluk. The main decorative motifs of women in this building are made with Qajar clothes and decoration. Woman as the main decorative element in the tiling of these entrances emphasizes the role of women and has been compatible with Propp's theory.