آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت نظام خویشاوندی، خانواده و ازدواج میان زردشتیان پیش از اسلام و زردشتیان امروزین انجام گرفته است. در این پژوهشِ درزمانی، تغییر و تحولات نظام خویشاوندی با تأکید بر خانواده و ازدواج در ایران دوران ساسانی و زردشتیان امروزین با استفاده از روش کتابخانه ای و مردم نگاری بررسی شده است. تغییر و تحولاتی که در نظام خویشاوندی، خانواده و ازدواج در این پژوهش بررسی شده اند از دیدگاه کلود ریویر و جورج مرداک حرکت می کنند. این دو اندیشمند نظام خویشاوندی را در مرتبه ای پنداشته اند که کمترین تغییرات در آن متصور است. بااین حال، ریویر از میان عناصر خویشاوندی ازدواج را در بالاترین سطح تاثیرپذیری می انگارد. در این پژوهش، این مسئله بررسی شده است و صحت این پنداره با توجه به یافته ها و نتایج تحقیق تائید میشود. همچنین، گزاره هایی همچون گذار فرهنگ از اجزای ساده به سمت اجزای پیشرفته در رهیافت تطور فرهنگی مورد مناقشه قرار می گیرد و با توجه به یافته های پژوهش درباره نظام خویشاوندی روشن می شود که اجزای فرهنگ لزوماً از سطح ساده به سطح پیشرفته میل نمی کند و همچنین عناصری از فرهنگ قابل رؤیت است که الزاماً با تغییر همراه نیست.

A Comparative Study of Kinship System among Zoroastrians in Pre-Islamic and Modern Iran Focusing on Family and Marriage

The evaluation of the kinship, family and marriage systems in pre-Islamic Iran, mainly Sassanid era, and today Iranian Zoroastrian has been carried out in this study with diachronic approach. The changes in kinship system in pre-Islamic Iran and modern Zoroastrian in Iran had been assessed via library research methods, and ethnographic methods. In this study, the changes were assessed according to Claude Rivière and G. P. Murdock viewpoint of the kinship, family and marriage systems. These two scholars assumed the least changes in kinship system, and among kinship elements. Rivière believed that the most impact is related to the marriage. In this research, this theory analyzed and its accuracy is confirmed according to the findings. Moreover, the assumptions like the passage of cultural components from the simple elements to the developed elements are conflicted according to the findings of this study. Therefore, it has been distinguished that the cultural components does not necessarily move from the simple to the complicacy and does not necessarily change it as well.

تبلیغات