آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

کاخ گلستان قدیمی ترین بنای سلطنتی در شهر تهران محسوب می شود که تزیینات کاشی کاری آن تنوع موضوع و نقش بسیاری دارد. کاشی های محوطه، همچون دفتری مصور، ویژگی ها و شرایط اجتماعی سیاسی دوره قاجاریان را به نمایش درآورده اند. همه نقش ها تحت تأثیر هنرهای مختلف قاجاری، همچون چاپ سنگی، نقاشی قهوه خانه ای، عکاسی و کارت پستال های غربی، شکل گرفته اند. تلاش نگارندگان در مقاله حاضر بر آن بوده تا ویژگی تصویری کاشی های محوطه باستانی کاخ گلستان را بررسی کنند. آنچه در این پژوهش مطالعه شده، تصویر زن در کاشی کاری های محوطه باستانی کاخ گلستان است. بر این اساس، پرسش های این مقاله بدین ترتیب است: تصویر زن در کاشی های کاخ گلستان چه ویژگی هایی دارد؟ تصویر زن در کاشی های محوطه باستانی کاخ گلستان با چه نقش هایی ترکیب شده اند؟ نتیجه بررسی ها نشان می دهد که نقش مایه زن در کاشی ها با دو نقش خورشید و فرشته ترکیب شده است. نقش مایه زن به صورت خورشید با توجه به ویژگی های زن شرقی ترسیم شده است و در نقش مایه زن به صورت فرشته تأثیرپذیری از هنر غرب و نقاشی رنسانس به خوبی نمودار است. ازاین رو، شاهد پیوند هنر ایران و اروپا هستیم.

Sun and Angel as Symbol of Woman in the Tiles of the Golestan Palace

The Golestan Palace complex as one of the oldest majestic edifice in Tehran is decorated by a variety of figures and legends in tiles. These tiles called Haftrang are under glazed painting and have a valuable collection of flower and vase, fruit, birds, male and female roles, geometric patterns, etc. They displayed all features of social conditions, in political Qajar Era. All Qajar's motifs are arranged under the influence of various arts such as lithography, a Coffee shop drawings, photography, and Western postcards. We have examined the features of the ancient tile designs as the arts of Golestan Palace. This research has studied the role of the women image in tiles of the ancient Golestan Palace. The purpose of this research is to examine the image of women in Golestan Palace courtyard tiles and the features of sun and angel in tiles of Golestan Palace. The required data were collected by documentary and field surveying method in the current study and its method is historical- analytical. The results of this study show that women represented in the tiles are in the form of the Sun and Angels. The Sun is drawn according to the characteristics of Oriental Women and the role of the Angel shows Byzantine art and painting.

تبلیغات