آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

زنانگی، به مانند مردانگی، پدیده ای فرهنگی و تاریخی است که در جوامع مختلف به طرق گوناگون برساخت و معنا می شود. در پژوهش حاضر، «زنانگی» در سه مجموعه از سریال های شبکه محلی مرکز ایلام بررسی و تحلیل شده است. هدف اصلی تحقیق این است که مشخص شود سریال های شبکه محلی استان چه تصویری از زنانگی را نشان می دهند. برای این منظور، تلفیقی از چارچوب مفهومی گافمن، بوردیو و رویکردهای فمنیستی در حوزه رسانه استفاده شده است. روش تحقیق حاضر تحلیل محتوای کیفی از نوع تلفیقی است. برای کشف مفاهیم و مقولات آشکار و پنهان متن از تکنیک کدگذاری استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه به صورت هدفمند، سه مجموعه از سریال های پرمخاطب سیمای ایلام انتخاب شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که این سریال ها با بازنماییِ شکل خاصی از زنانگی به منزله زنانگی هژمونیک، بر پذیرش و تقویت آن تأکید می کنند و در برابرِ بازنمایی زنانگی متکثرِ دیگری که در جامعه حضور دارند یا مقاومت کرده است یا از آن به مثابه زنانگی نابهنجار، نامتعارف و حاشیه ای یاد می کند.

Representation of femininity in the local TV shows set in Ilam

Femininity, like masculinity, is a cultural and historical reality that is constructed in different ways among different people. The present research aims to study the most popular local TV serials set in Ilam over recent years. The main purpose of the research is understand what kind of image of  femininity is shown in the local channel of Ilam. To this end, we used the theoretical concepts presented by Goffmanm, Bourdieu and Feminist framework. The research method is content analysis. To identity the visible and invisible concepts in the text, we used coding techniques. Sampling is targeted, hence we have selected three popular TV shows set in Ilam. The results show that these TV shows represent a particular form of femininity as hegemonic, and it helped to accept, approve and strengthen this type of femininity. Also, they resisted against representation of a variety of other femininities present in society, or showed them as abnormal or marginal femininity.

تبلیغات