گفتمان قرآنی در ابعاد حضور اجتماعی زن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حضور زنان در اجتماع از مسائل مهم و از موضوعات قابل بررسی و پژوهش است، زیرا حضور در اجتماع از یک نیاز فطری انسان سرچشمه می گیرد. از همین رو، قرآن کریم طی آیات مختلف این نیاز فطری را پاسخ داده و حضور اجتماعی زنان را به رسمیت شناخته و در این زمینه همه مسائل اجتماعی مربوط به آن ها را با معرفی زنان الگو بیان کرده است؛ زنانی که تبیین عملکرد آن ها به خوبی می تواند مؤلفه ها و آداب اجتماعی زنان را در ابعاد گوناگون به طور دقیق و مطلوب مشخص کند. با وجود اهمیت فوق العاده این مبحث، فعالیت های علمی انجام گرفته در این زمینه (دیدگاه اسلام درباره وجوب و چگونگی حضور زنان در ابعاد گوناگون اجتماع) اندک و انگشت شمار بوده و اغلب به منابع روایی تکیه داشته اند. ازاین رو، این مقاله با استنادات قرآنی، تأییدات روایی و استدلالات عقلی به بررسی و تبیین حضور اجتماعی زن در سه محور وجوب حضور، ابعاد حضور (سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی) و شرایط حضور در اجتماع با روش توصیفی تحلیلی بر مبنای تعقلی منطقی می پردازد و نتیجه می گیرد که حضور در اصل مجاز است و در بعضی شرایط وجوب پیدا می کند و این حضور در همه ابعاد و البته با شرایط خاص خود است.Quranic discourse on the social dimensions of women
Women’s participation in society is an important and basic subject. Participation of women in the community originates from an innate need of the human. Accordingly, the holy Quran in various verses responded to this innate need and accepts the social participation of women, and with the introduction of the premier women it has expressed all social issues related to women, whose performance explanation could exactly define the components and social customs of women in various dimensions. Despite the importance of this topic, few studies have been carried out on this issue (from the viewpoint of Islam on the necessity and presence of women in various aspects of society) which often relies on narrative sources. Therefore, the current article aims to describe the social participation of women in three dimensions including the necessity of the presence, dimensions of presence (political, economic, military and cultural), and presence in the community based on the Quran, Rational argument and narrations. Finally, it is concluded that not only is the participation allowed, it is also necessary in some conditions, of course with its special characteristics.