بررسی رابطه عوامل روانی اجتماعی اعتیاد به اینترنت (مطالعه موردی: دانشجویان دختر دانشگاه یزد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اعتیاد به اینترنت عبارت است از استفاده بیش از حد، نادرست و بیمارگونه از اینترنت. این مشکل ناشی از عوارض زندگی در دنیای مدرن است. صرف نظر از اینکه اعتیاد به اینترنت را بیماری یا آسیب روانی یا مشکل اجتماعی بدانیم، پدیده ای است مزمن، فراگیر و عودکننده که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است. دانشجویان به اقتضای اشتغال به تحصیل از اینترنت بیشتر استفاده می کنند. از این رو، بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد اینترنت اند. علاقه مندی جوانان به فناوری و حضور آن ها در شبکه های اجتماعی اینترنتی نیز احتمالاً در گرایش بیشتر دانشجویان به اینترنت و وابستگی به آن بی تأثیر نیست. در این پژوهش، به بررسی رابطه عوامل روانی اجتماعی یعنی عزت نفس، انزوای اجتماعی و رضایت از زندگی با اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان دختر دانشگاه یزد پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کل دانشجویان دختر دانشگاه یزد در نیم سال دوم سال تحصیلی 1391 1392 است که تعداد آن ها 7 هزار و 313 نفر بوده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده شد. مطابق این فرمول، حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. بر اساس یافته های تحقیق بین عزت نفس، انزوای اجتماعی، رضایت از زندگی، سن، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی و اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری وجود دارد. ولی بین محل سکونت و اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد با توجه به ضریب تعیین تعدیل شده در معادله رگرسیون 11درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین شده است.A survey of the relationship between socio-psychological factors and internet addiction (Case study: Girl students of Yazd University)
Internet addiction is characterized by internet overuse, improper internet use and pathological internet use. This problem arises from the effects of living in the modern world. Regardless of whether internet addiction has been known as a disease or mental impairment or social problem, it is a chronic, pandemic and relapsing phenomenon associated with serious physical, financial, familial, social and psychological impariments. University students use internet a lot due to their education, therefore they are more prone to internet addiction. Also youth interest in technologies and their presence in the on-line social networks contribute to orientation of students to the internet and their dependency on internet. The current paper aims to investigate the relationship between psycho- social factors including self-esteem, social isolation and life satisfaction with internet addiction among female students in Yazd University. The population consisted of 7313 female students of Yazd University in the second semester of 1392. In order to determine the sample size, "Cocaran" sampling method was used. Accordingly, the sample size was determined to be 384 persons. The findings showed that there is a significant relationship between self-esteem, social isolation, life satisfaction, marital status, education and internet addiction, but there is no significant relationship between the place of residence and internet addiction. The results of regression analysis showed that according to the adjusted coefficient of determination in the regression model, 11% of the variance in the dependent variable is explained by the independent variables.