آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

این مقاله در صدد بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان از لوازم آرایشی است. روش پژوهش پیمایشی است و داده های آن از طریق پرسش نامه جمع آوری شده اند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (5413 نفر) و نمونه آماری نیز شامل 378 نفر است. چارچوب نظری مستخرج از نظریه های پیربوردیو، آنتونی گیدنز و برایان ترنر است. یافته ها نشان دادند که متغیر هایی از قبیل تنوع طلبی، مصرف گرایی، سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه ای، هویت بازاندیشانه و طبقه اجتماعی، گرایش به آرایش، سن، مقطع و ترم تحصیلی رابطه معناداری با میزان استفاده از لوازم آرایشی دارند. در مجموع، متغیرهای مستقل توانسته اند 37 درصد از متغیر وابسته را تبیین کنند. متغیر تنوع طلبی، بهترین پیش بینی کننده میزان استفاده دانشجویان دختر از لوازم آرایشی است.

Effective factors on the rate of cosmetics use among female students

This article aims to investigate the effective factors on the rate of ‘cosmetics use’ among female students of Kerman Azad University. The research method was Survey, and data was collected by questionnaire. Statistical population comprises all of the female students of Kerman Azad University (N= 5413) and sample size is 378 students. Theoretical framework is extracted from theories of Bourdieu, Giddens and Turner. Findings indicated that variables such as seeking diversity, consumerism, cultural capital, media consumption, reflexive identity, social class, tendency to cosmetics, age, and level of education had significant relationship with the rate of cosmetics use. Generally, independent variables explained 37 percent of dependent variable. Variable of ‘seeking diversity’ was the best determinant of cosmetics use among the female students.

تبلیغات