آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

از نظر قرآن، زن و مرد از نظر هویت انسانی و بهره های روحی و ایمانی برابرند؛ با وجود این، خداوند در قرآن، به جز یک استثنا، زنان را مورد خطاب قرار نداده است؛ به ویژه در آیات احکام اجتماعی و خانوادگی، جایی که مخاطب مستقیم آیات مردان اند، همواره از زنان با صیغه غایب یاد کرده است. در مقاله حاضر، این مسئله از منظر های وظایف الهی اجتماعی در قرآن تحلیل و با سیره زنان الگو در قرآن و اسلام تطبیق داده شد و در نتیجه روشن شد که خداوند در تقسیم نقش های خانوادگی و اجتماعی، زنان را برای «نقش پنهان» برگزیده، همان گونه که برخی بندگان برگزیده خود را در چنین جایگاهی نهاده است. پنهانیِ نقش انسانی که از جانب خدا مأمور است، نه تنها از ارزش و اثر نقش او نمی کاهد، که در مواردی ارزشمندتر و مؤثرتر است. یادکرد خداوند از زنان در آیات احکام اجتماعی و خانوادگی با ضمیر غایب، برای اشاره به نقش پنهان آنان در این عرصه است. همچنین، با تأکید بر «نقش پنهان» از حقیقت ملکوتی احکام اجتماعی زنان و اثر آن در رساندن زن به کمال انسانی سخن رفته است.

The social role of women compared with men from the perspective of Quran and hadith

In the Qur'an, men and women are equal in terms of human dignity and spiritual interest and faith; but God did not speak to women immediately and directly; especially in law verses, God speaks to men directly but He speaks to women as a third person (hidden person). In this paper, this problem has been analyzed in view of divine-social tasks in the Quran and it became clear that God has given hidden roles to women when He divides social roles. God has given this role as a gift to some of his favored servants presented in Quran. Sometimes hidden role is more important and effective than famous role. Usage of third person pronouns stresses the hidden role of women in society. Also this paper explains about inner and divine truth of hidden role of women and its effect on perfection of women.

تبلیغات