آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

امروزه نقش مخاطب در تفسیر کالاها و محصولات فرهنگی، از جمله فیلم های سینمایی، بسیار اساسی است. از این رو، کشف شیوه معنادهی و خوانش مخاطبان می تواند ما را به جهان اجتماعی در پس این تفسیرها نزدیک کند. زنان از جمله مخاطبانی اند که با داشتن پیشینه ها و تجربه های فرهنگی و نسلی مختلف می توانند خوانش متفاوتی از فیلم ها داشته باشند. مقاله حاضر نیز، مبتنی بر پارادایم تفسیری، قصد دارد بدین سؤال پاسخ دهد که مخاطبان زن در دو نسل متفاوت به چه شیوه ای فیلم دو زن را معنا می کنند. روش شناسی به کار رفته در این پژوهش با رویکرد تفسیری و مبتنی بر روش مصاحبه گروهی بوده است. برای اجرای این کار، دو گروه از زنان در دو نسل 20 30 ساله و 45 55 ساله به شیوه ای هدفمند انتخاب شدند و با آنان در قالب دو گروه مجزا مصاحبه به عمل آمد. تحلیل تفسیری داده ها حکایت از خوانش متفاوت دو نسل زنان مطالعه شده درباره ویژگی های شخصیتی و سرنوشت شخصیت های فیلم در سطح متنی و همچنین در باب مفاهیمی چون مردسالاری و همذات پنداری در سطح فرامتنی داشته است.شباهت میان دو نسل مذکور نیز به معنادهی بر مبنای تقابل سنت و مدرنیته و فهم رخدادها بر اساس این دوگانه، مربوط می شود.

A female generational reading of the Movie Two Women

Nowadays, the audience plays a key role in the interpretation of cultural products including movies. Thus, discovering how the audience make sense of and interpret things can lead us to the social world underlying such interpretations. Women are among audience who could have different readings based on their cultural and generational experiences and background. Based on the interpretive paradigm, the present study aims to address the question: how would the female audience of two different generations interpret the movie Two Women? The study adopted an interpretive paradigm based on group interview as the research strategy. To this end, two groups of women from two different generations aged 20-30 and 45-55 years were selected purposively as the participants and were interviewed in two distinct groups. The interpretive analysis of the data revealed two different readings by the two different generations in terms of personality traits and the fate of the film characters at the textual level and in terms of such concepts as patriarchy and identifying with characters at the contextual level. However, the two groups converged in terms of their meaning making based on the conflict between tradition and modernity and the interpretation of events based on this dilemma.   

تبلیغات