آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

روند جهانی عکاسی مد برای تبلیغ مد اسلامی، جریان نوظهور عکاسی مد مادستی [1] را برگزیده است؛ جریانی که زادگاهش در خارج از مرزهای کشورهای مسلمان بوده، اما برای آشتی میان مد و عکاسی با عقاید مذهبی در سرزمین های اسلامی اهمیت وافری یافته است.در این پژوهش، به بررسی آثار خلق شده در حوزه عکاسی مد پوشاک اسلامی در نشریات (چاپی و آنلاین) ایرانی و مقایسه آن ها با آثار تولید شده در جهان در حوزه عکاسی مد مادستی پرداخته شده است و سپس برای درک ویژگی ها و تمایزهای میان این دو، برمبنای پیشینه فرهنگی و مذهبی و تاریخی، از منابع مکتوب استفاده شده است.و در آخر، بررسی تصاویر مد اسلامی نشان می دهد که برمبنای تقابل دائمی تابوهای فرهنگی مذهبی و نیازهای روانی جامعه، نوع متفاوتی از عکاسی مد در ایران پدید آمده است. این دگردیسی عکاسی مد در ایران، حاصل محدودیت های تصویری زن از یک سو و ناشناخته ماندن عکاسی مد مادستی به منزله گرایش متناسب با فرهنگ جامعه مسلمان از سوی دیگر است.

Metamorphosis of fashion photography in Iranian society

Global trend of fashion photography has adopted the modesty fashion photography as a new procedure for advertising the hijab fashion. The birthplace of this current is outside of Islamic countries but it has become important to accommodate fashion and photography with religious beliefs in Islamic countries. The paper tries to review the fashion photography in the field of hijab fashion concerning Iranian magazines (published or online) and to compare it with global modesty fashion photographs. Then the paper focuses on written sources for getting perception of the features and distinctions between these two trends, on the base of cultural and religious and historical backgrounds. Finally, having studied hijab fashion photographs, one would notice an endless conflict between religious and cultural taboos and psychological needs of any society, leading to a different kind of fashion photography in Iran. This metamorphosis in Iran fashion photography is the result of prohibitions in depiction of feminine bodies, on one hand, and unfamiliarity with modesty fashion Photography, on the other hand.

تبلیغات