نویسندگان: محمد نژادایران
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۱ - ۱۱۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶

چکیده

گفتمان در حقیقت محصول سازه دانش و سامانه زبان است که نظامی خاص از نمادها و معانی را شکل داده و به این ترتیب قدرت را به عنوان عنصر اساسی گفتمان بر بدن به عنوان ابژه قدرت تحمیل می کند. گفتمان نظام معنایى وسیع تری از زبان است و هر گفتمان بر قسمت هایى از حوزه جامعه چیره شده و از طریق سیطره بر ذهن ها، به گفتارها و کردارهاى فردى و جمعی سوژه ها شکل مى دهد. هرچه کار ویژه های گفتمانی پیچیده تر، عمق و شدت قدرت اعمال شده می تواند بیشتر و پیچیده تر باشد. و در نتیجه فرد را در شبکه ای از مناسبات دانش و حقیقت قرار دهد. کارویژه اصلی نظریه گفتمان حقیقت زدایی از قدرت و سوژه زدایی از سیاست بود، اما رهیافت گفتمانی به مراتب بیش از این بر حوزه مطالعات سیاسی تاثیرگذار بود. مفهوم قدرت تا پیش از آن، مفهومی سیاسی بود و ریشه یابی آن اساساً محدود به مناسبات حوزه سیاست بود، اما در نگرش گفتمانی این مفهوم دایره وسیع تری پیدا می کند و به شکل نا محدودی می توان ریشه های قدرت را در تمامی مناسبات انسانی، در حوزه زبان، فرهنگ و حتی سازه های دانایی بازیابی کرد. به عبارت دیگر اگر قدرت را مفهومی سیاسی تلقی کنیم، باید تعریف جدیدی از حوزه سیاست ارائه کرد. تعریفی که در آن امر سیاسی جایگزین مفهوم کلاسیک سیاست شده است.  

A Study of the Concept of Power and Political Affair Discourse Theories

This article concerns the contradiction between holly religious scripts and the Knowledge system of modern world. This contradiction can be studied into two levels: First the contradiction between new scientific theories and the ontological verses in holly scripts; the second one is the contradiction between moral statements based on celestial verses and modern ethical system. This article studies two main Muslim`s approaches which try to justify the contradiction between the holly scripts of Islam and new ethical findings. The first group consider the afflatus a historical process and believe that the recent contradictions were the result of time-place considerations of the prophet (piece be upon him) and his audiences, so religious statements should be considered in their original time and places. The other groups reject historical view in the afflatus and they believe that all these contradictions, scientific or moral, are the result of ornaments and false imaginations found in the second-handed Islamic texts.

تبلیغات