آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

این مقاله تحلیلی است بر اساس نظریه نورمن فرکلاف در «عتبه الکتبه» با رویکرد کاربردگرا که به بررسی و تجزیه و تحلیل صورت های زبانی، اهداف و کارکردهای آن ها می پردازد. مبنای نظری پژوهش در چارچوب الگوی سه سطحی(لایه ای) توصیف، تفسیر و تبیین می باشد. در «مکاتیب و ترسلات عتبه الکتبه»، به دلیل ارتباط نزدیک زبان و ساختارهای اجتماعی و تأثر متن از روابط اجتماعی، ابعاد گفتمانی بسیار برجسته است. در این متن علاوه بر تأثیر روابط قدرت، گزینش های زبانی خاص که مختص سبک این دوره است، در فرآیند تولید معنا متمایز می شود. هدف از این پژوهش نشان دادن نوع و سبک گفتمان قرن بیستم و نشان دادن قدرت نویسنده( منتجب جوینی ) در شکل گفتمان وی است همچنین نگاه متفاوت بر ترسلات و معرفی و تحلیل بنیادی «عتبه الکتبه» از دیگر اهداف این مقاله می باشد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است و به شیوه تحلیل محتوای کیفی و استناد به متن مکتوبات و ذکر شواهد مثال بررسی می گردد.

Analysis of the written discourse of Ataba al-Kataba with a pragmatic approach based on Fairclough theory

This article is an analysis based on Norman Fairclough's theory in the Ataba Al-Kataba with a pragmatic approach that examines and analyzes linguistic forms, their purposes and functions based on Fairclough's views. The theoretical basis of the research is in the framework of a three-level (layered) model of description, interpretation and explanation. The dimensions of discourse are very prominent in "Schools and Letters of Ataba al-Katabah" due to the close connection between language and social structures and the influence of the text on social relations. In this text, in addition to the effect of power relations, specific language choices that are specific to the style of this period are distinguished in the process of meaning production. The purpose of this study is to show the type and style of twentieth century discourse and to show the power of the author (Montajeb Jovini) in the form of his discourse. The different view on introduction and analysis of Ataba Al-Kataba is another goal of this study. This research has been conducted by descriptive-analytical method and it is examined by qualitative content analysis method and citing the text of the letters and mentioning the evidence of the example.

تبلیغات