آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

عشق، کلیدواژه زندگی آمیخته با احساسات انسان و زمزمه های رمانتیک از یک احساس مثبت است که به قول مولانا طبیب جمله علت های ماست و ژرفنای آن شاه کلید آهنگ شعری اکثر شاعران ما به ویژه نزار و منزوی است. وجود معشوق نیز که سرچشمه اصلی این رابطه عاطفی آمیخته با سودایی است در اشعار نزار قبانی و حسین منزوی مانند دیگر شاعران موج می زند. اما در شعر منزوی هنوز آن چهارچوب اصلی عاشقانه های شعر کلاسیک را بیش تر از شعر نزار قبانی در خود حفظ کرده است. درباره شعر و اندیشه های منزوی نظرات متعددی وجود دارد. با این وجود، در شعر او هنوز جایگاه عشق و عاشقانه ها با شعر دوره سبک هندی فاصله چندانی نگرفته است. اما شعر نزار ، اگر با مضامین عاشقانه دوره های قبل مقایسه گردد، فاصله زمانی و فرهنگ غالب بر ذهن او با توجه به ارتباطات گسترده ای که با دنیای معاصر غرب دارد؛ تحوّل در شعر او، بر حسب جایگاه وی و اختلاف افکار حاکم بر جامعه با دنیای بیرون، بیش تر از منزوی حس می شود.

A study of love in the poetry of Hossein Monzavi and Nezar Ghobani

Love is the key word of life mixed with human emotions and romantic whispers of a positive feeling which, according to Movlana Tabib, it is one of our causes and its depth is the key of the poetic melody of most of our poets, especially Nezar and Monzavi. The existence of lover, which is the main source of this emotional relationship mixed with melancholy, waves in the poems of Nezar Ghobani and Hossein Monzavi like other poets. But in Monzavi poetry, still it has retained the main romantic framework of classical poetry more than Nezar Ghobani's poetry. There are many opinions about Monzavi's poetry and ideas. However, in his poetry, the position of love and romance is still not far from the poetry of the Indian style period. But Nezar's poetry, if compared to the romantic themes of earlier periods, the time interval and the dominant culture in his mind, given extensive connections with the contemporary Western world; the evolution of his poetry is felt more than Monzavi depending on his position and the difference of opinions governing the society with the outside world.

تبلیغات